Concluziile și recomandările raportului de monitorizare a Cărții Albe a Justiției elaborat de Grupul de Experți în domeniul Justiției (#GEJ)

18 April 2022

Institutul pentru Politici și Reforme Europene (IPRE) în cadrul proiectului „Grupul de Experți în domeniul Justiției”, implementat cu susținerea financiară a Fundației Soros Moldova, a organizat vineri, 15 aprilie 2022, Evenimentul public „Prezentarea raportului de monitorizare a Cărții Albe a Justiției”.

În deschiderea evenimentului, Veronica Mihailov-Moraru, Secretară de Stat, Ministerul Justiției al Republicii Moldova, a spus: „Chiar dacă în aceste 6-8 luni nu am reușit să realizăm tot ceea ce ne-am planificat, pentru că am avut crize una după alta, consider că am reușit să realizăm o bună parte din cele mai importante obiective. Mă refer la adoptarea modificărilor constituționale ce țin de consolidarea independenței sectorului judecătoresc, la proiectul de lege de ajustare a cadrului legal privind modificările infra-constituțional, care a fost adoptat în prima lectură, însă urmează să fie amendat și îmbunătățit pentru adoptare în lectura a doua. De asemenea, am elaborat conceptul care se referă la vetting și, în acest proces, am înțeles necesitatea efectuării unui exercițiu foarte neobișnuit – de pre-vetting, care deja a început; am deblocat mai multe situații ce țin de asigurarea funcționării organelor de administrare a profesiilor juridice. Suntem fermi în angajamentele asumate și sunt sigură că, în ciuda tuturor crizelor, vom realiza toate obiectivele stabilite”.

La rândul său Victor Munteanu, Director Departamentul Justiție și Drepturile Omului, Fundația Soros-Moldova,a afirmat: „Sistemul de justiție din Republica Moldova din păcate a trecut printr-un „mariaj” nefericit din care a ieșit foarte șifonată. Un mariaj cu crimă organizată și marea corupție. Acest fenomen nefericit schimbă tot. Este de înțeles că actuala guvernare nu se mai concentrează pe reforme de mecanisme și proceduri, ci toată atenția focusează de această dată pe resurse umane. Așa înțelegem noi exercițiul de evaluare extraordinară, care este ceva excepțional, pentru că se poate întâmpla o singură dată în istoria unui sistem de justiție a unei țări. Este un exercițiu pe cât de riscant, pe atât de necesar, pentru că un astfel de sistem de justiție, care a trecut prin așa fenomene cum este Laundromatul rusesc, nu are nici un drept la replică și nu mai poate funcționa de pe aceleași platforme. Acest lucru nu mai poate fi tolerat și este evident că reforma care ține de procese nu mai are nici o noimă, dacă nu se referă la resursele umane”.

„Una din misiunile GEJ a fost de a veni cu acest efort conjugat, care să nu implice doar partea de monitorizare, dar și să contribuie cu propuneri de politici, prin opinii, pe care le-au formulat colegii pe parcursul proiectului. În aceleași timp, să avem un efort focusat pe promovarea acestor politici. Deci, abordarea noastră este de a încerca de a contribui la consolidarea unui sistem de justiție independent, integru, responsabil, pentru ca el să servească legea și cetățeanul, dar și să combată impunitatea, care din păcate a fost și continuă să fie prezent în sistemul de astăzi”, a menționat Iulian Groza, Director Executiv IPRE.

În cadrul primului panel al evenimentului, experții #GEJ (Ecaterina Popșoi, Coordonatoare proiectul GEJ, expertă juridică în cadrul IPRE; Olesea Doronceanu, Secretară generală a GEJ; Pavel Grecu și Tatiana Ciaglic, Membri ai GEJ), au prezentat principalele concluzii ale Raportului de Monitorizare a Cărții Albe a Justiției.

Ulterior a urmat o sesiune de discuții cu participarea reprezentanților societății civile, experților din cadrul autorităților publice naționale și partenerilor de dezvoltare din Republica Moldova. În continuare vă propunem câteva dintre principalele intervenții ale vorbitorilor.

Olesea Stamate, Președinta Comisiei juridice, numiri și imunități, Parlamentul Republicii Moldova: „Este important să evaluăm periodic rezultatele și acolo poate unde nu am reușit suficient de bine în ceea ce ține de reforma justiției. Vorbim despre reforma justiției de mulți, mulți ani și sper că de acum încolo să reușim să vorbim despre această reformă în tonalități mult mai pozitive decât am făcut-o până acum. Este adevărat că ceea ce am început noi in domeniul justiției, împreună cu Ministerul Justiției, sunt niște metode un pic mai netradiționale. Este vorba de acel pre-vetting, care acum tocmai începe să fie realizat, și este vorba de vetting-ul propriu zis care urmează. Sunt acțiuni care nu pot fi și nu este cazul să fie implementate des. Ar trebui să fie implementate o singură dată, deoarece se efectuează o evaluare extraordinară a judecătorilor și procurorilor. De aceea, atenția noastră este în special orientată asupra acestui pre-vetting și ulterior vetting-ul, să fie realizat cu maximă eficiență și transparență”.

Eduard Bulat, Procuror General adjunct, Procuratura Generală: „Unele propuneri din Cartea albă într-adevăr se regăsesc și în documentele de politici pentru dezvoltarea procuraturii. Au fost niște viziuni care nu întotdeauna au fost înțelese, la anumite etape, de conducerea instituției. Acum, văzând acest unison între reglementările și prevederile documentelor de politici instituționale cu cele naționale, și cu viziunile actorilor din afara instituțiilor publice. Am putea spune că avem de fapt un front comun, avem o unitate de viziune. Eu cred că nu avem de ales decât să ne implicăm, pentru că suntem din sistemul de justiție. Aceste schimbări ne privesc, și chiar dacă ne-am dori, noi n-am putea să stăm înafara acestor evenimente. Evident că vor fi factori de rezistență, ca și la orice schimbare, este un lucru normal, doar că ar trebui să identificăm acele metode prin care am putea depăși acești factori de rezistență”.

Livia Mitrofan, Judecătoare, Judecătoria Chișinău: „La moment mă face să cred că suntem la o nouă epocă a sistemului judecătoresc pentru că am văzut modificări substanțiale în constituția Republicii Moldova ce ține de sistemul judecătoresc: excluderea celor 5 ani la numirea inițială, promovarea judecătorilor de către CSM și Președintele statului, s-a exclus promovarea președinților instanțelor din constituție, pentru că ține de administrarea sistemului și nu cred că era necesară o normă constituțională. Însă, nu aș fi de acord că la moment prevederile constituționale permit ca la Curtea Supremă de Justiție (CSJ) să activeze non-judecători, pentru că nu rezonează cu art. 116 din Constituție, deoarece art. 166 din  Constituție spune că judecătorii se numesc in condițiile legii, sunt independenți și imparțiali, și respectiv să numești la CSJ non-judecători să efectueze o justiție fără a asigura garanția constituțională de independență, nu știu dacă este viabil și dacă va trece testul constituționalității”.

Angela Popil, Avocată, membră a Consiliului Uniunii Avocaților din Republica Moldova: „Avocatura a putut în vara anului 2021 să facă modificări la legea Avocaturii, să promoveze modificările necesare astfel încât rezultatele să fie deja văzute la sfârșit de an 2021, prin organizarea congresului online, astfel încât am putut să demonstrăm că este posibil, și într-o oarecare măsură ne-a părut rău că n-am făcut-o mai înainte, dar suntem fericiți că suntem primii din domeniul justiției care am spart gheața. De asemenea, m-a bucurat foarte tare să văd modificările privind legea cu privire la statutul judecătorului, din august 2021, unde s-au preluat practic, dacă nu chiar mot-a-mot, procedura de promovare a candidaților, ori noi am pus-o în legea noastră în iunie 2021, promovarea candidaților la funcțiile de conducere în avocatură, care la fel din anul 2002, nu s-a făcut niciodată promovarea candidaților și era practic aceeași situație ca și în cazul judecătorilor”.

Vladislav Gribincea, Președinte, Centrul de Resurse Juridice din Moldova: „Schimbarea reală care va veni, dacă ea va veni, va veni doar de la oamenii din sistem. Legislativul și Guvernul, poate crea premise pentru schimbare, însă deja cum va funcționa sistemul va fi în cea mai mare parte responsabilitatea judecătorilor. Deja dacă judecătorii sau procurorii vor putea să aducă această schimbare, este o altă întrebare. Vettingul poate va veni cu anumite soluții și poate va ajuta la eradicarea unor persoane foarte toxice, dar ea nu va schimba calitativ oamenii care rămân acolo. Dacă CSM, CSP, Procuratura Generală, CSJ, își făcea treaba până acum, noi nu ajungeam la necesitatea verificării externe a judecătorilor”.

Pentru mai multe detalii, puteți urmări înregistrarea video a evenimentului aici.

Raportul de Monitorizare a Cărții Albe a Justiției poate fi găsită în limba RO aici și în limba EN aici. Cartea Albă a Justiției poate fi găsită în limba RO aici și în limba EN aici.

Proiectul „Grupul de Experți în domeniul Justiției (GEJ)”, a fost implementat de IPRE, în perioada 1 martie 2020 – 31 martie 2022, cu susținerea financiară oferită de Fundația Soros Moldova.

Politica Cookie, Confidențialitate

Acest site foloseste cookie-uri. Navigând în continuare, îţi exprimi acordul asupra folosirii cookie-urilor. Mai mult

Accept