Opinii
Autori: Iulian Rusu și Ecaterina Popșoi
Institutul pentru Politici și Reforme Europene (IPRE) a elaborat o opinie, care se expune cu privire la modul de verificare a integrității și intereselor candidaților pentru funcții publice, care sunt desemnați de către Parlament. În mod special este analizat mecanismul de verificare a declarațiilor de avere și interese prin prisma Legii nr. 133/2016 dar și a verificării candidaților în baza prevederilor Legii nr. 271/2008.
Autor: Mihaela Fedoseev, stagiar și cercetătoare junior în cadrul Institutului pentru Politici și Reforme Europene (IPRE)
Campaniile electorale din Republica Moldova au cunoscut de-a lungul anilor cele mai diverse narative pline de falsuri, dezinformări și nelipsitele mesaje geopolitice folosite pentru a polariza societatea. Aceste narative se refereau de la promovarea ideilor că Moldova nu ar avea o altă alternativă decât să se alăture proiectului geopolitic rus sau să se unească cu România, până la consolidarea narațiunilor care invocau sentimente anti-românești, anti-UE, anti-NATO. În marea lor parte, partidele politice care promovau astfel de mesaje electorale aveau ca scop divizarea societății și promovarea agendelor politice străine intereselor Republicii Moldova. Deși aceste narative nu au lipsit nici din recenta campanie electorală, alegerile parlamentare anticipate din 11 iulie 2021 au demonstrat că manipulările cu mesaje geopolitice sterile nu mai au efectul așteptat de cei care le promovează și nu mai reprezintă o strategie de succes pentru cooptarea sprijinului politic din partea majorității alegătorilor din Republica Moldova. Iată câteva motive care explică schimbarea trendului.
Autor: Mihai Mogîldea, Lider de echipă, programul Europenizare
Victoria confortabilă a PAS-ului în cadrul alegerilor parlamentare din 11 iulie i-a oferit unui singur partid controlul total asupra actului de guvernare, lucru care nu s-a mai întâmplat în Republica Moldova după 2001. Deși votarea unor proiecte de legi și „trecerea” acestora prin Guvern și Parlament poate părea o sarcină ușoară în configurația politică actuală, este foarte important să fie asigurat un dialog inclusiv și deschis pentru consultarea și revizuirea acestora. Testul credibilității și consecvenței pentru actuala majoritate parlamentară va ține inclusiv de modul în care se va raporta la opiniile avizate și critice venite din afara spectrului politic. Un alt aspect va viza rolul acordat partidelor parlamentare și extra-parlamentare de opoziție de către PAS, ținând cont că vocea opoziției a fost cu preponderență ignorată în legislaturile anterioare.
Autor: Dumitru Mînzărari, expert asociat IPRE și cercetător științific la Institutul German pentru Afaceri Internaționale și de Securitate
De ce critica la adresa PAS pe modul în care a inițiat reforma justiției este prematură și posibil periculoasă, căci poate pune sub pericol toată schimbarea promisă? Această analiză va atrage atenția la necesitatea concentrării nu pe forma reformelor, ci pe substanța acestora. Iar substanța reformelor cere obligatoriu înțelegerea mecanismului problemei pe care acestea o țintesc. Din start vreau să subliniez că acest comentariu cel mai probabil iese din tipare și anticipez diverse critici, dar încurajez cititorii întâi de toate să fie atenți la argumentele menționate aici. În general, pot spune că am criticat anterior destul de frecvent și dur politicile și acțiunile atât ale PAS, cât și ale președintei Maia Sandu. Și există posibilitatea să apără motive să o fac și pe viitor. Deci, nu pot fi acuzat de faptul că aș fi părtinitor.
|