Studiu de politici publice: PRO Incluziune digitală astăzi pentru cetățenii digitali de mâine
Autor: Alina Bărbuță, bursiera programului „Politici Publice pentru Dezvoltare”
Având în vedere impactul transformării digitale asupra sistemului de educație și formare, precum și așteptărilesocietății privind reconfigurarea digitală a educației, includerea în agenda publică a problematicii incluziunii digitale a tuturor elevilor reprezintă o nevoie actuală. Echitatea, Egalitatea și Sustenabilitatea în educație reprezintă pilonii fundamentali atunci când ne referim la elaborarea unor politici publice în aria educațională.
Abordarea și includerea în agenda publică a problematicii inegalităților digitale în educație necesită o perspectivă integrată, alături de toate aspectele digitalizării serviciilor publice. Un caracter integrat a normelor legale poate constitui o pârghie în asigurarea egalităților de șanse a tuturor elevilor. O astfel de viziune, protejeazăsocietatea de o creștere considerabilă a ratei șomajului în următorii ani și asigură conexiunea între resursa umanăși cerințele de pe piața muncii.
Posibile acțiuni:
- Asigurarea de oportunități gratuite, adecvate și flexibile de formarepentru cadrele didactice, în vederea consolidării cunoștințelor și competențelor de predare în sistem on-line sau
- Elaborarea unui „Profil Digital” al absolventului ciclului general de învățămân
- Preluarea și adoptarea Standardelor europene de competențe digitale – DigComp la toate nivelurile: cetățeni,cadre didactice și instituții de învățămân
- Realizarea de instrumente educaționale digitale deschise, încurajarea inovării pentru adaptarea unorsoluții educaționale creative, interactive, centrate pe elev.
- Crearea unui grup de lucru focalizat pe inegalitățile digitale și care să monitorizeze permanent situația elevilorvulnerabili și asigurarea, în colaborare cu serviciile de asistență socială, a tuturor măsurilor de sprijin necesare pentru accesul neîntrerupt al acestora la o educație de calitate.
Recomandările cuprinse în acest studiu au fost redactate pornind de la o perspectivă integrativă cerecunoaște importanța alfabetizării digitale în dreptul tuturor actorilor implicați în procesul educațional. Printre recomandări evidențiem: orientarea învăţământului general spre asumarea responsabilității dezvoltării și creșteriiîn rândul elevilor a unui nivel de competențe digitale într-o modalitatea sistematizată și inclusă în demersulpedagogic; necesitatea trecerii de la utilizarea alternativă a TIC în educație la o formă activă, fiind una evidentă șidirect legată de asigurarea și respectarea dreptului copilului la o educație sustenabilă și de calitate; îmbunătățirea infrastructurii digitale pentru reducerea decalajelor de conectivitate.
Acest studiu de politici publice a fost elaborat de către autor în anul 2022 în cadrul proiectului „Politici publice pentru dezvoltare – #PoliticiPentruDezvoltare”, implementat de Institutul pentru Politici și Reforme Europene (IPRE), în cooperare și cu susținerea financiară a Fundației Soros Moldova. Opiniile exprimate în acest studiu de politici publice aparțin în exclusivitate autorului și nu reflectă neapărat punctul de vedere al Fundației Soros Moldova.
Fullscreen Mode