#JustițiePentruMoldova: Opinie la proiectul de lege privind utilizarea bunurilor confiscate în scopuri sociale sau în interes public

6 November 2024

Grupul de Experți în Domeniul Justiției (GEJ) din cadrul Institutului pentru Politici și Reforme Europene (IPRE) a recepționat scrisoarea Ministerului Justiției nr. 03/9029 din 11.10.2024 prin care a fost transmis spre avizare proiectul de Lege privind utilizarea bunurilor confiscate în scopuri sociale sau de interes public cu numărul unic 897/MJ/2024. Emiterea actului legislativ are ca motiv transpunerea art. 18 alin. (5) și art. 19 din Directiva (UE) 2024/1260 a Parlamentului European și a Consiliului din 24 aprilie 2024 privind recuperarea și confiscarea activelor, CELEX: 32024L1260, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L din 2 mai 2024.

Autorii proiectului au subliniat faptul că, proiectul de lege a fost elaborat în vederea executării acțiunilor din Programul național de recuperare a bunurilor infracționale pentru anii 2023- 2027, aprobat prin Hotărârea Parlamentului nr. 342/2022.

IPRE susține ideea utilizării eficiente a bunurilor confiscate în scopuri sociale și de interes public și, prin urmare, consideră importantă adoptarea proiectului de lege. În special, acest proiect se înscrie într-o serie de demersuri de aliniere a legislației naționale la cerințele Directivei (UE) 2024/1260, în consolidarea statului de drept și lupta împotriva criminalității organizate. Chiar dacă scopul proiectului este unul precis și bine definit, considerăm că unele aspecte necesită o analiză și o detaliere aprofundă. În special, este necesară:

  • clarificarea noțiunilor utilizate, pentru a evita o marjă de apreciere difuză a textului juridic;
  • instituirea unor mecanisme mai clare de evaluare și atribuire a bunurilor;
  • respectarea standardelor de tehnică legislativă;
  • instituirea de garanții pentru a asigura transparența procedurilor și respectarea drepturilor fundamentale.

Având în vedere că, utilizarea în scopuri sociale a bunurilor confiscate reprezintă un mecanism de răspuns la criminalitatea organizată căruia i se acordă o atenție deosebită la nivel internațional, preluarea bunelor practici și experiențe a altor țări poate ar fi utilă. Totuși, implementarea Directivei (UE) 2024/1260, care este una destul de recentă, la nivel național în statele membre ale UE este la o etapă incipientă. Autorii proiectului au indicat în Nota de fundamentare că, la nivelul anului 2020, în 19 state membre ale UE exista legislație specifică privind folosirea bunurilor în interes public sau în scopuri sociale. Cu toate acestea, reieșind din metamorfozele juridice recente, identificarea unor regimuri juridice rodate care să furnizeze exemple consacrate care ar putea fi ajustate și replicate în Republica Moldova este o provocare cu grad înalt de dificultate.

Potrivit experților GEJ, o posibilă soluție care a fost expusă în unele studii analitice naționale cu componentă comparativă este finanțarea unor programe pilot de utilizare socială a bunurilor confiscate, model implementat în Albania, prin care mai multe bunuri imobile confiscate să fie reabilitate și reamenajate pentru desfășurarea de activități de economie socială sau activități non-profit.

Mai multe detalii aflați din Opinia GEJ, care este disponibilă aici.

Această publicație a fost realizată cu sprijinul financiar al Uniunii Europene și Fundației Soros Moldova. Conținutul acesteia reprezintă responsabilitatea exclusivă a proiectului „Asigurarea integrității, eficienței și independenței sistemului de justiție din Moldova – #JustițiePentruMoldova”, finanțat de Uniunea Europeană și co-finanțat de Fundația Soros Moldova. Conținutul materialului aparține autorilor și nu reflectă în mod necesar punctul de vedere al Uniunii Europene și Fundației Soros Moldova.

Politica Cookie, Confidențialitate

Acest site foloseste cookie-uri. Navigând în continuare, îţi exprimi acordul asupra folosirii cookie-urilor. Mai mult

Accept