Analiza cadrului de protecție a consumatorului

5 November 2024

În luna ianuarie 2024, cu sprijinul financiar al Delegației Uniunii Europene în Republica Moldova, un consorțiu format din Centrul Analitic Independent Expert-Grup, Institutul pentru Politici și Reforme Europene (IPRE) și Fundația Soros Moldova a lansat un nou proiect menit să întărească cadrul de protecție a consumatorului în Republica Moldova. Proiectul are ca scop principal sporirea înțelegerii și aplicării drepturilor consumatorilor, contribuind astfel la consolidarea unui mediu de protecție robust și eficient.

Acțiunile desfășurate în cadrul acestui proiect vor sprijini agenda de asociere a Republicii Moldova cu Uniunea Europeană și vor accelera procesul de integrare europeană. Pentru a înțelege mai bine provocările întâmpinate de autorități, pentru a măsura nivelul de armonizare a legislației naționale cu acquis-ul comunitar și pentru a evalua eficiența sistemului național de organizare a funcției de protecție a consumatorului, în perioada mai-iunie 2024, au fost realizate 11 interviuri cu autoritățile publice abilitate cu funcții de protecție a consumatorilor: Autoritatea Aeronautică Civilă, Agenția Navală, Agenția Medicamentului și Dispozitivelor Medicale, Agenția Națională pentru Reglementare în Comunicații Electronice și Tehnologia Informației, Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică, Agenția Națională pentru Siguranța Alimentelor, Agenția Națională pentru Sănătate Publică, Comisia Națională a Pieței Financiare, Inspectoratul Național pentru Supraveghere Tehnică, Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecția Consumatorilor.

Pe baza acestor interviuri, a fost elaborat un raport care scoate în evidență provocările identificate de autorități. În continuarea acestei inițiative, a fost elaborat prezentul raport ce analizează cadrul normativ general și special din domeniul protecției consumatorilor. Raportul evidențiază, de asemenea, o serie de provocări normative și instituționale, printre care se numără lipsa unei corelări și sinergii depline a cadrului normativ, rolul Ministerului Dezvoltării Economice și Digitalizării în coordonarea protecției consumatorilor, lipsa unor programe de instruire continuă pentru funcționarii responsabili de protecția consumatorilor și absența unei practici de planificare a resurselor bugetare adecvate pentru activitățile de protecție a consumatorilor.

Cele două rapoarte menționate vor fi completate de un al treilea raport care va prezenta provocările actualului model de gestionare a protecției consumatorilor și va include o serie de recomandări pentru îmbunătățirea acestuia. Acest demers integrat va oferi un cadru comprehensiv pentru întărirea protecției consumatorilor și va sprijini eforturile de aliniere a Republicii Moldova la standardele europene, facilitând astfel integrarea sa europeană.

Mai multe informații sunt disponibile în Raportul de diagnostic, analiza decalajelor și foaia de parcurs pentru promovarea reformei, care este disponibil aici.

Raportul a fost elaborat în cadrul proiectului „Consolidarea cadrului de protecție a consumatorului în Republica Moldova”, implementat de către Centrul Analitic Independent „Expert-Grup” în calitate de lider de consorțiu, în parteneriat cu Institutul pentru Politici și Reforme Europene, și finanțat de către Uniunea Europeană și Fundația Soros Moldova.

Politica Cookie, Confidențialitate

Acest site foloseste cookie-uri. Navigând în continuare, îţi exprimi acordul asupra folosirii cookie-urilor. Mai mult

Accept