Dialog de politici #Justice4Moldova privind modificările operate la Legea nr. 3/2016 cu privire la Procuratură

13 June 2024

În ultimii trei ani, Legea cu privire la Procuratură din Republica Moldova a fost modificată de mai multe ori. Printre cele mai semnificative modificări se numără cele adoptate în contextul recomandărilor Comisiei de la Veneția pentru a asigura evaluarea echilibrată și independentă a Procurorului General și pentru reglementarea criteriilor de evaluare a acestuia.

Cel mai recent proiect de modificare a Legii Procuraturii datează din aprilie 2024. Proiectul de lege menționat urmărește modificarea art. 55 din Legea nr. 3/2016, prin introducerea alin. (11 ) și reformularea alin. (4) și care are drept scop asigurarea posibilității desfășurării unor activități care să-i aducă venituri pe perioada suspendării din funcție.

În acest context, Institutul pentru Politici și Reforme Europene (IPRE), a organizat marți, 11 iunie 2024, o sesiune de Dialog de politici, la care vor fi discutate concluziile și recomandările formulate în Nota de Pozițiepe marginea proiectului de lege în cauză, elaborată de Grupul de Experți în Domeniul Justiției (GEJ) din cadrul IPRE.

În deschiderea evenimentului, Petru Istrati, Membru GEJ, a prezentat principalele subiecte abordate în Nota analitică, menționând că IPRE susține proiectului de lege nominalizat. Această concluzie se sprijină în principal pe două raționamente: (1) obligativitatea respectării hotărârilor Curții Constituționale; (2) necesitatea de a elimina o omisiune legislativă/lipsă de proporționalitate în reglementare care poate duce la încălcarea unor drepturi ale omului (i.e. dreptul la muncă, dreptul la viață privată ș.a.). În aceleași timp, GEJ recomandă autorului proiectului să evalueze necesitatea completării art. 55 alin. (11) cu sintagma ”și interdicțiile prevăzute art. 15 alin. (2) lit. f) și lit. i)”. Totodată, GEJ recomandă autorilor proiectului completarea art. 55 din Legea nr. 3/2016 cu prevederi conform cărora perioada suspendării din funcție a procurorului în temeiul art. 55 alin. (1/1) din Legea nr. 3/2016 să nu constituie vechime în muncă în funcția de procuror.

La rândul său, Angela Popil, Membră GEJ, a spus: „Noi considerăm că excluderea sau exceptarea procurorilor suspendați din funcție temporar de la aplicarea asupra acestora a compatibilităților cu funcție asigură o protecție a drepturilor economice și sociale. Dacă facem o comparație cu sistemul judecătoresc, în cazul judecătorilor suspendați din funcție, cu excepția celor care se află sub urmărire penală sau investigații în curs, acestora li se păstrează drepturile salariale și sociale. Aceasta nu este aplicabil în cazul procurorilor, iar asta a vrut să scoată în evidență Curtea Constituțională atunci când a pronunțat acea Hotărâre, care le permite procurorilor suspendați din funcție să desfășoare activități remunerate. Mai mult decât atât se reduce presiunea financiară pe procurori. Deci, procurorul suspendat din funcție, pe durata suspendării lui, va avea posibilitatea să își asigure un nivel necesar de trai, până când se va soluționa situația lui. De asemenea, prin excluderea incompatibilităților aplicate asupra procurorilor suspendați, noi vom evita și dubla penalizare a acestora. Și nu în ultimul rând aceasta va duce la o mai bună respectare a drepturilor omului în cazul acestor procurori”.

„Ministerul Justiției a fost preocupat întotdeauna de procesul asigurării unei independențe și imparțialități a acelor calități pe care trebuie să le dețină un procuror într-o societate democratică și care să vină în sprijinul cetățeanului. De altfel, acele incompatibilități care sunt consacrate în legea privind Procuratura au menirea tocmai de a scoate în vizor mult mai accentuat intenția legiuitorului statului de a pune pe prim plan aceste calități inerente unui procuror. În alt context, Ministerul Justiției, putem spune, s-a autosesizat, deși este o adresare a Curții Constituționale, și este un exemplu fără precedent când Curtea a sugerat că prin prevederile legale existente este lovit procurorul și a garanțiilor sociale. Astfel, Ministerul a inițiat cât de curând posibil procesul de amendare a legii cu privire la Procuratură, care a fost consultată pe larg. Până la ziua de astăzi au venit avize din partea mai multor subiecți implicați în procesul de avizare, inclusiv din partea IPRE, iar eu am sesizat că conținutul acestora, în mare parte, coincide cu nota analitică prezentată astăzi. Deci, proiectul de lege este practic susținut, doar că unii autori implicați în procesul de avizare au ținut să sublinieze anumite recomandări care necesită de a fi incluse în proiect în vedere îmbunătățirii acestuia”, a spus Stanislav Copețchi, Secretar de Stat, Ministerul Justiției al Republicii Moldova.

La rândul său, Diana Lupașcu, reprezentant al Consiliul Superior al Procurorilor (CSP), a menționat: „În ședința din 30 aprilie 2024, membrii Consiliului au examinat prevederile proiectului de lege cu privire la Procuratură și în concluzie au susținut conceptual necesitatea aprobării acestuia. Consiliul a ținut cont de constatările Curții Constituționale, de recomandările Comisiei de la Veneția, dar și de practica altor, în speța a României. Este important să menționăm că adoptarea avizului de către CSP a fost precedată de întocmirea unor propuneri de modificare acestei legi în contextul executării hotărârii Curții Constituționale 21 din 2023, iar propunerile au survenit ca urmare a demersului din partea Ministerului Justiției. Referitor la includerea vechimii de muncă a perioadei pentru care procurorul a fost suspendat este considerat un subiect foarte sensibil având în vedere că posibilitatea pe care o oferă legiuitorul în cazul în care este repus în drepturi ce se va întâmpla cu acea perioadă. Prin urmare această rămâne un subiect important, iar la solicitare, CSP urmează să se expună și pe acest subiect”.

„Procuratura Generală, de asemenea, a elaborat și expediat un aviz foarte comprehensiv, inclusiv făcând referință la legislația altor state. Noi am prezentat și o analiză referitor la procurorii care sunt actualmente suspendați în legătură cu pornirea urmării penale și punerea în învinuire. S-a constatat o stare de lucruri nu prea bună din cauza că au fost identificate minimum trei cazuri când procurorii sunt suspendați din funcție pe o perioadă de 8 ani. Aceasta este grav, pentru că pe este o perioadă lungă când unui procuror îi este interzisă să practice o altă activitate în afară în acea de procuror. Or, în cazul în care el este achitat sau încetat pe temei de reabilitare, atunci ce facem cu acest procuror? El 8 ani a stat fără o funcție, fără salariu, fără garanții sociale. Noi considerăm că acest proiect de lege este unul foarte bune și regret că acest proiect nu a fost lansat puțin mai devreme”, a subliniat Gheorghe Borș, Procuror-șef interimar al Secției politici și management al proiectelor a Procuraturii Generale.

Pentru mai multe detalii, puteți urmări înregistrarea video a evenimentului pe privesc.eu aici.

Evenimentul a fost organizat în cadrul proiectului “Asigurarea integrității, eficienței și independenței sistemului de justiție din Moldova – #Justice4Moldova”, implementat de Institutul pentru Poliție și Reforme Europene (IPRE), în consorțiu cu Institutul pentru Raportarea Războiului și Păcii (IWPR), cu sprijinul financiar al Uniunii Europene și co-finanțat de Fundația Soros Moldova.

Politica Cookie, Confidențialitate

Acest site foloseste cookie-uri. Navigând în continuare, îţi exprimi acordul asupra folosirii cookie-urilor. Mai mult

Accept