Corespondență de Victor Guzun, expert politici de digitalizare #IPRE /// Estonia și lecțiile sale în educația digitală

16 February 2024

AUTOR: Victor Guzun

Cum poate Estonia să asigure implicarea tuturor grupurilor sociale într-o societate digitală și ce lecții ar putea învăța Moldova din exemplul estonian? De ce și cum educația digitală a devenit prioritate educațională națională?

Estonia a investit masiv în dezvoltarea conexiunilor locale de internet ale școlilor, achiziționarea de dispozitive pentru profesori, sprijinirea creării de materiale de învățare digitală și dezvoltarea abilităților digitale ale profesorilor. Aceste investiții în infrastructură și ecosistem au servit și pentru o trecere rapidă de învățare la distanță în primele zile ale crizei COVID-19.

Dar și acum, după pandemie, în fiecare semestru, se organizează cel puțin o zi obișnuită de școală doar ca, în format online. Elevii, inclusiv copilul meu din clasa a II-a, învață de acasă, folosind o mare varietate de platforme și resurse educaționale bazate pe tehnologie digitală, într-un mod foarte captivant și interesant. Școala estonă se află în cea mai mare parte în cloud, deși cărțile și activitățile tradiționale sunt, de asemenea, utilizate. Din 2020, școlile pot oferi educație generală folosind doar materiale de învățare digitale.

Aceste soluții electronice fac în cele din urmă ghiozdanele elevilor mai ușoare: ajutând la transportul cunoștințelor în loc de un ghiozdan greu, făcând învățarea mai plăcută. Acestea sunt doar câteva exemple, există foarte multe soluții electronice folosite în educația estonă, unite într-un mediu de companii active in domeniul tehnologiilor digitale in educație larg și integrat.

Tehnologia actuală a sporit considerabil oportunitățile de utilizare a datelor și a analizelor pentru a îmbunătăți predarea. Pentru deciziile educaționale bazate pe dovezi, avem nevoie de date relevante. Există mai multe baze de date și registre în educația și cercetarea din Estonia. Unele dintre datele educaționale sunt publice pentru toată lumea, altele sunt destinate utilizării specializate.

Cu toate acestea, condiția prealabilă inevitabilă pentru a utiliza orice soluție electronică este o conexiune bună la internet. Deși școlile estoniene și-au primit primele computere și conexiune la internet deja în urmă cu mai bine de două decenii, tehnologia trebuie să fie îmbunătățită. Estonia continuă să reînnoiască infrastructura digitală a școlilor, oferind conexiuni mai rapide și dispozitive mai bune pentru predare și învățare.

Pentru a implica oamenii în societatea digitală, statul a cooperat cu sectorul privat pentru a furniza mai multe programe educaționale și, de asemenea, atât statul, cât și companiile private oferă instituțiilor de învățământ servicii TIC pentru a sprijini învățarea și predarea. Estonia folosește numeroase soluții inteligente care fac viața școlară mai eficientă și mai fluidă: manuale digitale, materiale de învățare electronice, jurnale digitale de clasă, evaluări digitale, precum și diverse aplicații.

De exemplu, în primele zile ale crizei coronavirusului, un element de salvare pentru educația estonă a fost faptul că 100% dintre școli folosesc platforme electronice e-școală. Aceste instrumente inovatoare dezvoltate de companii private oferă o modalitate ușoară de utilizare pentru copii, părinți, profesori și de a organiza toate informațiile necesare pentru predare și învățare, inclusiv așa numitul ghiozdan digital al elevului.

Pentru a folosi tehnologia cu succes, avem nevoie de capacitate si competență digitală, ce joacă un rol esențial în educația estonă. De fapt, succesul transformării digitale a sistemului de învățământ se bazează pe dezvoltarea profesională aprofundată și pe formarea profesorilor și a tehnologilor educaționale.

Din 2014, Estonia are o strategie de învățare pe tot parcursul vieții care include și un program de transformare digitală pentru a ajuta la dezvoltarea competenței digitale atât a profesorilor, cât și a studenților. Profesorilor din școli și universități li se oferă sprijin cu tehnologie educațională pentru a maximiza oportunitățile pe care era digitală le oferă în activitatea lor.

De asemenea, statul estonian dorește ca copiii și părinții să dezvolte o atitudine pozitivă față de tehnologie într-un stadiu incipient. Există oportunități pentru a învăța programarea, robotica și alte tehnologii moderne, încă din instituții preșcolare.

Spre exemplu, programul ProgeTiger generează interes pentru tehnologie de la grădiniță până in clasele superioare. Școlile integrează predarea abilităților digitale în clase și sunt oferite multiple cursuri opționale și grupuri de interese.

Sectorul IT și specialiștii IT joacă, de asemenea, un rol major în asigurarea dezvoltării economice în Estonia. Statul și sectorul privat au lansat o serie de inițiative pentru a oferi suficienți specialiști IT pentru toate ramurile economiei.

Succesul Estoniei în revoluția digitală poate fi văzut în peisajul educațional, deoarece de două ori mai mulți studenți urmează cariere IT în Estonia decât media din alte țări europene. Experiența Estoniei în educația digitală ar putea fi de mare valoare, dacă va implementată corespunzător și în Republica Moldova.

 

 

Politica Cookie, Confidențialitate

Acest site foloseste cookie-uri. Navigând în continuare, îţi exprimi acordul asupra folosirii cookie-urilor. Mai mult

Accept