Corespondență de Victor Guzun, expert politici de digitalizare #IPRE /// Estonia, un sistem educațional avansat și inovator cu rezultate remarcabile la testele PISA

12 February 2024

Estonia se mândrește astăzi cu unul dintre cele mai avansate sisteme educaționale din lume, iar rezultatele obținute de elevii estonieni la testele PISA sunt cele mai bune din Europa. Aceste succese se datorează mai multor factori.

În primul rând trebuie menționat că Estonia și-a îndreptat atenția către inovație și accesibilitate încă din primii ani după independența obținută, la fel ca Republica Moldova, în 1991. A preluat cele mai bune practici de la țări precum Canada și Finlanda, la fel cunoscute pentru sistemele lor educaționale avansate. Însă succesul Estoniei s-a bazat pe inițiativa și pregătirea deja demonstrată de propriii profesorii. Curriculumul general a promovat independența, oferind școlilor atât libertatea, cât și responsabilitatea de a-și dezvolta propriile planuri de studiu.

Totodată, în spatele acestei evoluții se află investiția Estoniei în politici digitale, cu un accent deosebit pe educația digitală. Eforturile de a integra tehnologia în procesul de predare și învățare au început încă din anii ’90, odată cu lansarea programului Saltul Tigrului pentru dezvoltarea infrastructurii tehnologice a școlilor, inclusiv furnizarea de acces la internet în toate unitățile de învățământ.

Până în 2001, Estonia își realizase deja aceste obiective și își pregătise profesorii pentru a utiliza eficient resursele digitale în clasă. Multe școli și grădinițe au fost renovate pentru a oferi condiții optime de studiu. Astăzi, calculatoarele sunt utilizate pe scară largă încă din grădiniță, iar copiii estonieni sunt inițiați în programare de la o vârstă fragedă.

De ce se află școlile estoniene în fruntea clasamentelor PISA?

În primul rând, este valorizată abordarea educației care recunoaște potențialul fiecărui copil. Clasele sunt structurate într-un mod care pune accent pe nevoile individuale ale elevilor, evidențiind talentele și interesele fiecăruia.

În al doilea rând, sistemul estonian se remarcă prin gradul ridicat de autonomie acordat profesorilor și instituțiilor de învățământ. Statul demonstrează încredere în profesioniștii din domeniul educației, iar curriculumul este conceput într-un mod care permite flexibilitate și adaptabilitate.

În loc de un sistem de inspecție strict, Estonia promovează un sistem de consultare educațională, condus de comunitățile de profesori și desfășurat adesea prin intermediul comunităților profesionale de învățare. Acest lucru permite diversitate și inovație în metodele de predare.

Al treilea aspect crucial este accentul pus pe echitate în educație. Sistemul educațional din Estonia este gratuit și accesibil pentru toți copiii, iar segregarea în funcție de abilități este evitată, promovându-se în schimb un mediu incluziv și egalitar.

În fine, educația timpurie și îngrijirea copilului sunt priorități în Estonia. Mamele au dreptul la trei ani de concediu de maternitate, iar copiii beneficiază de educație timpurie de înaltă calitate, oferită de stat. Grădinițele sunt locuri prietenoase și stimulative pentru copii, unde învață prin joc și sunt familiarizați cu cultura estoniană.

Această strategie educațională a contribuit la transformarea Estoniei într-o sursă prolifică de start-up-uri tehnologice, cum ar fi Skype sau Wise. Abordările folosite pentru obținerea acestor rezultate remarcabile ar putea oferi Republicii Moldova oportunități importante de îmbunătățire a sistemului său educațional.

AUTOR: Victor Guzun

Politica Cookie, Confidențialitate

Acest site foloseste cookie-uri. Navigând în continuare, îţi exprimi acordul asupra folosirii cookie-urilor. Mai mult

Accept