Notă analitică IPRE: Cum pot fi soluționate problemele din aviația civilă?

27 March 2023

La 27 februarie 2023, compania aeriană Wizz Air a anunțat că suspendă toate zborurile către și dinspre Chișinău, începând cu 14 martie. Suspendarea a venit la jumătate de an după redeschiderea bazei de la Chișinău începând cu luna septembrie 2022 (pauza în activitatea din anul 2022 a fost cauzată de războiul din Ucraina). Baza de la Chișinău era formată din 3 aeronave și erau operate 16 rute. Compania aeriană Air Moldova a anulat mai multe zboruri de la începutul lunii martie. Conform informațiilor oferite publicului, perturbările operaționale au fost cauzate de lipsa aeronavelor disponibile. Iar la 19 martie, FlyOne a anunțat despre amânarea unor curse din cauza unei defecțiuni tehnice la una dintre aeronavele din flotă.

În acest context, analistul Institutului pentru Politici și Reforme Europene (IPRE), Stanislav Ghilețchi, a elaborat o notă analitică în care evaluează cât de tare vor fi afectați consumatorii, care sunt perspectivele de dezvoltare a aeroportului internațional Chișinău, precum și care ar trebui să fie politicile implementate de către autorități pentru atragerea jucătorilor noi.

Potrivit autorului, din anul 2011, autoritățile Republicii Moldova au depus eforturi semnificative pentru creșterea competiției între companiile aeriene și reducerea costurilor pentru bilete. În perioada 2014 – 2019, implementarea prevederilor Acordului privind spațiul aerian comun a avut un impact major pentru stimularea turismului și dezvoltarea economică a țării. Dar, ultimele evoluții, transmit un semnal îngrijorător cu privire la dezvoltarea acestui domeniu, cel puțin pe termen mediu. Retragerea companiei Wizz Air, cuplată cu problemele tot mai accentuate ale companiei Air Moldova pot să anuleze progresele înregistrate în ultimii ani. Aceste două companii au reprezentat aproximativ 50% din numărul total de locuri disponibile de la aeroportul internațional Chișinău în ultimii ani. Reducerea numărului de curse și diminuarea numărului companiilor care operează la aeroportul internațional Chișinău inevitabil va duce la creșterea prețurilor pentru consumatori, care deja erau pe un trend ascendent din cauza presiunilor inflaționiste.

Industria aeronautică din Moldova a fost afectată în proporție mai mare decât media globală. Dacă numărul total de pasageri transportați pe plan global s-a prăbușit cu peste 60% în 2020 față de 2019, în Moldova căderea a fost și mai semnificativă – 69% (Figura 1). Totodată, deși recuperarea din 2021 și 2022 a fost considerabilă, la doi ani după începutul pandemiei, numărul de pasageri transportați încă nu s-a reabilitat pe deplin. În 2022 pe plan global au fost transportați circa 83% din pasagerii transportați în 2019, iar în Moldova – doar 77%.

Această performanță slabă a aeroportului Internațional Chișinău este cauzată inclusiv de nivelul înalt al taxelor aeroportuare. În tabelul 1 sunt prezentate taxele aeroportuare pentru patru orașe din regiune: Chișinău, Iași, București și Sofia. Taxele aeroportuare includ diverse plăți, precum taxa pentru serviciile de aterizare, taxa pentru asigurarea securității aeronautice, taxa de servicii pentru pasageri, taxa pentru dezvoltare etc. Taxele aeroportuare sunt percepute în baza a două unități de măsură, per pasager și per tonă din greutatea aeronavei. În scopul analizei comparative, toate taxele au fost raportate per pasager, pentru un zbor cu aeronavă de dimensiune medie.

Reieșind din nivelul taxelor aeroportuare pentru cele 4 orașe, aeroportul din București este cel mai scump fiind urmat la distanță scurtă de aeroportul internațional Chișinău.

La moment se observă o diminuare a numărului de rute și a nivelului de competiție între companiile aeriene care operează pe aeroportul internațional Chișinău. Conform analizei, astăzi diversitatea rutelor din Chișinău a revenit la valorile înregistrate în anul 2014. Cu toate acestea, eforturile autorităților sunt direcționate spre deschiderea unui aeroport regional. În condițiile în care, autoritățile urmează să preia managementul integral al aeroportului internațional Chișinău, ar fi justificat de continuat investițiile în acest aeroport, având în vedere că există deja o bază solidă de infrastructură. Iar o parte din sursele financiare care ar urma să fie utilizate pentru modernizarea unui alt aeroport, ar trebui redirecționate pentru dezvoltarea și implementarea unei politici atractive de creștere a numărului de companii care ar fi interesate să opereze zboruri de la acest aeroport.

În contextul analizei efectuate, IPRE vine cu următoarele recomandări:

  1. Concentrarea pe dezvoltarea aeroportului internațional Chișinău. Indicatorii sugerează că Moldova reprezintă un potențial pentru companiile din industria aeronautică. Prin urmare eforturile autorităților de a atrage operatori noi anume pe aeroportul internațional Chișinău trebuie continuate, iar eforturile de a dezvolta alte aeroporturi din țară – oprite.
  2. Evaluarea politicii de taxe aeroportuare și oferirea noilor instrumente pentru atragerea companiilor aeriene. Nu există claritate dacă politica de stimulare introdusă în 2019 este în vigoare. Reieșind din nivelul înalt de concentrare pe aeroportul internațional Chișinău, este crucial ca politica de stimulare să fie evaluată și ajustată după necesitate pentru a atrage noi operatori.
  3. Asigurarea unei comunicări coerente în materie ce ține situația din industrie. Discuțiile în jurul companiilor Wizz Air și Air Moldova denotă o discrepanță între viziunea și percepția autorităților și a pieței. De asemenea declarațiile contradictorii cu referire la Air Moldova sugerează că relația dintre companie și autorități este una tensionată. Întrucât călătoriile cu avionul au devenit practic un bun public, este important ca orice comunicare publică privind situația din industrie să fie obiectivă și bine calculată. În caz contrar, anumite declarații ar putea prăbuși și mai mult încrederea pe care o au consumatorii în companii, forțând de altfel intrarea acestora în dificultăți financiare.

Pentru mai multe detalii consultați Nota Analitică IPRE, disponibilă aici.

Politica Cookie, Confidențialitate

Acest site foloseste cookie-uri. Navigând în continuare, îţi exprimi acordul asupra folosirii cookie-urilor. Mai mult

Accept