Studiu: Evaluarea sistemului de formare inițială și formare continuă a cadrelor didactice din Republica Moldova

2 March 2023

Studiu realizat de:

Dr. George Pataki, consultant internațional
Dr. Ciprian Fartușnic, consultant internațional

În ciuda unei performanțe economice solide, realizate în ultimele două decenii, Republica Moldova rămâne printre cele mai sărace țări din Europa. Pandemia, criza energetică și, cel mai recent, criza refugiaților, cauzată de invazia rusă a Ucrainei, au expus în mod flagrant vulnerabilitățile modelului de creștere bazat pe intrările de bani de la cetățenii care lucrează în afara țării. În tot acest context provocator, Comisia Europeană a luat decizia de a acorda Republicii Moldova statutul oficial de țară candidată la Uniunea Europeană. Însă, pentru a îndeplini condițiile de aderare, este nevoie de resurse financiare, de sprijin internațional și – poate, cel mai important – de politici eficiente de dezvoltare a resurselor umane ale țării. În absența acestor elemente, va fi dificil de format o mentalitate europeană autentică, ancorată în prezent, pentru viitor.

În sectorul educațional, în pofida reformelor inițiate odată cu adoptarea Codului Educației, în 2014, cadrele didactice au, în continuare, venituri reduse, chiar muncind suplimentar. La fel, școlile nu reușesc să aibă încă dotările necesare unui învățământ modern, iar strategiile didactice și activitățile de învățare au rămas preponderent tradiționale, în ciuda sutelor de ore de formare continuă la care cadrele didactice participă la fiecare cinci ani. Deși, în prezent, Republica Moldova are un cadru legal modernizat în educație, principala provocare rămâne de a aduce politicile și reformele în fiecare sală de clasă, iar acest lucru nu poate fi realizat fără o regândire solidă a formării cadrelor didactice și a carierei profesorilor.

Scopul acestui studiu vizează o evaluare a sistemului de formare inițială la nivel ISCED 5-6-7 și a sistemului de formare continuă a cadrelor didactice, într-un moment în care educația din Republica Moldova se află, din nou, la o răscruce.

Studiul este realizat în cadrul proiectului „Consolidarea sistemului de formare și dezvoltare profesională a resurselor umane din domeniul educației”, implementat de Institutul pentru Politici și Reforme Europene, cu sprijinul financiar al Fundațiilor Societății Deschise. Opiniile exprimate în cadrul prezentului studiu reprezintă exclusiv viziunea autorilor și nu reprezintă neapărat poziția oficială a IPRE sau a Președinției Republicii Moldova.

Fullscreen Mode
Politica Cookie, Confidențialitate

Acest site foloseste cookie-uri. Navigând în continuare, îţi exprimi acordul asupra folosirii cookie-urilor. Mai mult

Accept