Studiu: Evaluarea sistemului de formare inițială și continuă a cadrelor didactice din Republica Moldova

1 March 2023

Institutul pentru Politici și Reforme Europene (IPRE) în cooperare cu Președinția Republicii Moldova, a prezentat, luni, 27 februarie 2023, rezultatele studiului „Evaluarea sistemului de formare inițială și de formare continuă a cadrelor didactice din Republica Moldova”. Studiul a fost realizat de George Pataki și Ciprian Fartușnic, experți români în domeniul educației.

La eveniment au participat Anatolie Topală, Ministrul Educației și Cercetării, Valentina Chicu, Consiliera Președintei Republicii Moldova în domeniul educației și cercetării, Virgiliu Pâslariuc, Vice-președintele Comisiei parlamentare cultură, educație, cercetare, tineret, sport și mass-media, precum și reprezentanți ai colegiilor și universităților cu profil pedagogic din țară, reprezentanți ai ONG-urilor și instituțiilor abilitate în formarea continuă a cadrelor didactice.

Autorii au prezentat rezultatele cercetării, evidențiind provocările și ariile de intervenție ameliorativă  în scopul consolidării sistemului de formare și dezvoltare profesională a resursei umane în educație. Recomandările experților au vizat îmbunătățirea politicilor și actelor normative în domeniu, monitorizarea implementării acestora, precum și procesul de formare profesională inițială a cadrelor didactice, precum și de formare continuă.

Necesitatea creării unui ecosistem de formare și dezvoltare a profesioniștilor din educație, bazat pe un model integrat, centrat pe cariera didactică de succes, a fost confirmată de către participanții la eveniment, în luările de cuvânt.

Raportul realizat în baza cercetării prezintă argumentat un șir de  intervenții necesare, printre care: consilierea timpurie pentru cariera didactică  și oferirea diverselor facilități tinerilor specialiști; dezvoltarea, în parteneriat cu organizații internaționale, a programelor de formare a cadrelor didactice universitare; instituirea mentoratului de inducție și de dezvoltare profesională  și formarea profesională a mentorilor; reconceptualizarea sistemului de formare continuă astfel ca acesta să răspundă  nevoilor concrete de dezvoltare profesională a cadrelor didactice etc.

Pentru mai multe detalii consultați Studiul disponibil aici.

Studiul a fost realizat în cadrul proiectului „Consolidarea sistemului de formare și dezvoltare profesională a resurselor umane din domeniul educației”, implementat de Institutul pentru Politici și Reforme Europene, cu sprijinul Fundațiilor Societății Deschise.

Politica Cookie, Confidențialitate

Acest site foloseste cookie-uri. Navigând în continuare, îţi exprimi acordul asupra folosirii cookie-urilor. Mai mult

Accept