MOLDOVA DIGITALĂ cu Andrei Juc și Geo Lupașcu: Există un potențial enorm pentru comerțul online local și transfrontalier în Republica Moldova

20 December 2022

#IPRE în parteneriat cu Agenția de Guvernare Electronică a Republicii Moldova și Privesc.eu, a organizat, vineri, 16 decembrie 2022, a 16-a serie de discuții publice MOLDOVA DIGITALĂ.

Invitații discuției au fost Andrei Juc, Președinte al Asociației companiilor E-Commerce și Geo Lupașcu, co-fondator al asociației companiilor E-Commerce, antreprenor IT, care alături de moderatorul Victor Guzun, expert politici de digitalizare, IPRE, au discutat despre stadiul actual al comerțului electronic în Republica Moldova, care sunt cele mai mari provocări pentru comerțul electronic, dar și despre soluțiile de viitor pentru comerțul electronic și care este rolul Asociației companiilor e-Commerce din Republica Moldova.

Andrei Juc a spus că Asociația e-Commerce a apărut ca necesitate a unei voci comune a actorilor și jucătorilor activi de pe piața din domeniul comerțului electronic, iac actualmente Asociația are 3 fondatori și 12 membri în acest moment, fiind în continuă creștere.

„Membrii Asociației sunt în acest moment acei actori care ți-au exprimat dorința de a contribui la dezvoltarea acestui domeniu inclusiv băncile, companiile de avocatură (pentru gestionarea părții legale), companiile de logistică, operatori poștali. Ne dorim diversitate și suntem deschiși pentru toți actorii interesați, inclusiv pentru cei ce vor să-și deschidă o afacere în acest domeniu. Dorim să ne susținem reciproc, spre exemplu, Muvi Express va avea tarife preferențiale pentru membrii Asociației, urmând ca membrii să aibă beneficii reale de la calitatea de membru”, a declarat președintele Asociației companiilor E-Commerce.

Potrivit lui Andrei Juc cel mai mare neajuns pe piața noastră este că antreprenorii nu cred în vânzarea online și nu investesc în acest sens iar cumpărătorii, la rândul său, nu au un asortiment de produse autohtone care pot fi procurate online.

„O altă problemă este că calitatea produsului online este foarte joasă. Noi am făcut o radiografie și 99% din produse nu sunt funcționale sau calitatea prezentărilor produselor online este foarte joasă. Există un potențial enorm pentru comerțul online local și transfrontalier în Republica Moldova”, a mai spus președintele E-Commerce.

Invitații la discuție au menționat că e-Comerțul se bazează pe 3 piloni de bază: Asortiment cât mai larg posibil; Preț competitiv; Viteza de livrare a produsului pe care l-ai comandat. Republica Moldova fiind un stat mic și viteza de livrare poate fi foarte rapidă. Spre exemplu, în Chișinău o comandă poate fi făcută în maximum 1 oră, iar pe teritoriul țării în maxim câteva ore.

„Piața online din Moldova este concentrată în proporție de 70% în orașul Chișinău, iar potențialul pieței online este de aproximativ 300 milioane Euro. Minim 30% din retail în următorii 5 ani va fi în online. Noi avem o piață gri mare, unii cumpărători procură unele cantități de produse pe care le revinde. Comerțul online poate aduce mult mai multă transparență în acest domeniu, aceasta fiind o practică mondială. Infrastructura conexă tehnică este fundamentală pentru dezvoltarea comerțului electronic, în mod special în domeniul produselor alimentare, ele fiind alterabile, au diverse categorii etc”, a comentat Andrei Juc.

La rândul său Geo Lupașcu a declarat: „Antreprenorii noștri trebuie să-și dezvolte cât mai mult potențialul său propriu, astfel crescând marja de profitabilitate proprie și nu a intermediarilor. Antreprenorii trebuie să exploreze posibilitățile de comerț online și să testeze diverse soluții. Fără experimentare, nu îți dai seama care sunt problemele conexe. Peste hotare comerțul extern online cu produse moldovenești nu este bine dezvoltat, inclusiv din punct de vedere logistic, retur al mărfurilor, documentelor vamale, birocrației vamale etc. Blocaje totale nu există dar limitări, da. În unele domenii, returul este de 60% (industria fashion, spre exemplu) ce creează foarte multe incomodități. Avem nevoie de cecul electronic care s-ar înregistra automat pe platformă. Din punct de vedere legal, noi avem facturile electronice dar din punct de vedere practic, avem multe probleme de implementare”.

De asemenea, Geo Lupașcu a spus că încrederea între client și vânzător este esențiala, dacă se dorește dezvoltarea comerțului electronic.

„Avem nevoie de mai multe resurse pentru experimentări în domeniu și mai multe optimizări, să avem loc de mai multe iterații pentru optimizarea proceselor. Astfel, lansăm invitația oricărui antreprenor din domenii conexe e-comerțului sa devina membri ai Asociației e-Commerce. Împreună putem avea un impact mult mai mare, îmbunătăți procesele, împărți din practici și cunoștințe dar și să putem asigura sustenabilitatea atât a Asociației cât și fiecărui actor implicat”, a conchis Geo Lupașcu.

Pentru mai multe detalii, puteți urmări înregistrarea video a evenimentului pe privesc.eu aici.

Reamintim că discuțiile MOLDOVA DIGITALĂ sunt organizate săptămânal, în zilele de vineri. Vor avea o durată de 1 oră, în intervalul 10.00 – 11.00 (Ora Chișinău). Discuțiile vor avea loc online, cu transmisiune directă Privesc.eu și prin intermediul rețelelor sociale a partenerilor media.

Aceste discuții publice sunt organizate în cadrul proiectului „Creșterea rolului centrelor de cercetare în sprijinirea efortului național de integrare europeană al Republicii Moldova #ThinkTanks4EUMembership”, implementat de #IPRE în parteneriat cu Agenția de Guvernare Electronică a Republicii Moldova și Privesc.Eu, realizat cu susținerea Fundațiilor pentru o Societate Deschisă (OSF).

Politica Cookie, Confidențialitate

Acest site foloseste cookie-uri. Navigând în continuare, îţi exprimi acordul asupra folosirii cookie-urilor. Mai mult

Accept