Implementarea Acordului de Asociere UE-Republica Moldova la 8 ani: progrese, constrângeri, priorități | Emisiunea radio „Paralela 47”

29 November 2022

Institutul pentru Politici și Reforme Europene (IPRE), în parteneriat cu Radio Moldova, a organizat vineri, 25 noiembrie, o nouă ediție a emisiunii radio săptămânale „Paralela 47”, cu tematica ,,Implementarea Acordului de Asociere UE – Republica Moldova la 8 ani: progrese, constrângeri, priorități”.

Invitații discuției au fost Eugen Caras, Șef al Direcției Integrare Europeană, MAEIE și Iulian Groza, Director Executiv IPRE. Alături de moderatorul Mihai Mogîldea, vice-directorul IPRE, invitații au discutat despre progresele înregistrate după 8 ani de implementare a Acordului de Asociere UE-Republica Moldova, precum și despre prioritățile și constrângerile identificate. Totodată, invitații au discutat și despre Raportul Alternativ elaborat de Institutul de Politici și Reforme Europene privind implementarea Acordului de Asociere, care analizează progresele și constrângerile din ultimii 8 ani.

În deschiderea discuției, Eugen Caras, a menționat că la 8 ani de la semnarea Acordului de Asociere, apropierea Republicii Moldova de Uniunea Europeană s-a întâmplat, ceea ce de fapt a și fost unul dintre scopurile principale ale Acordului.

,,Scopul Acordului de Asociere a fost asocierea politică și integrarea economică a Republicii Moldova în spațiul UE și iată că vedem că după câțiva ani de implementare ne-am apropiat de UE și rezultatul acestei apropieri se simte foarte bine. În iunie anul curent, Uniunea Europeană, Comisia Europeană și ulterior și Consiliul European au recunoscut perspectiva europeană pentru Republica Moldova și i-au acordat statutul de țară candidat. Cred că acest lucru a fost posibil datorită mersului și dinamicii implementării Acordului de Asociere. Impresia mea este că mersul implementării Acordului de Asociere este unul bun și rezultate sunt inclusiv în ceea ce ține de relațiile comerciale cu Uniunea Europeană. Datorită Acordului de Liber Schimb Aprofundat și Cuprinzător (DCFTA), exportăm mai mult de ⅔  spre piața europeană, iar acum, în contextul războiului împotriva Ucrainei, comerțul către piața de est este foarte și foarte mic, respectiv este un avantaj foarte bun să putem merge pe piața europeană în cadrul unei zone de liber schimb. Producătorii locali au avut de câștigat, și societatea a avut de câștigat, nemaivorbind de liberalizarea regimului de vize și câte beneficii a adus aceasta cetățenilor Republicii Moldova. Toate aceste lucruri s-au întâmplat împreună sub umbrela așa numitei politicii de vecinătate și în special a Parteneriatului Estic. Prin urmare, implementarea Acordului de Asociere este pozitivă și rezultate foarte clare pentru cetățean”, a declarat Eugen Caras.

Totodată, Eugen Caras este de părerea că acest exercițiu de apropiere de Uniunea Europeană trebuie să fie pe merite proprii, ,,pentru că reformele pe care le face țara noastră nu sunt ale UE sau ale Bruxelles-ului, ci sunt ale Republicii Moldova. Noi trebuie să implementăm reformele noastre și să avem parcursul nostru. Comisia Europeană și statele membre UE se vor uita exact la cum Republica Moldova și-a îndeplinit temele, inclusiv cele 9 condiționalități ale Comisiei Europene, în contextului primirii statutului de țară candidat.”

La rândul său, Iulian Groza, Director Executiv IPRE, a atras atenție asupra faptului că Acordul de Asociere include și anexe care presupun armonizarea legislației Republicii Moldova cu cea a Uniunii Europene, deci nu este vorba doar despre anumite măsuri de reformă instituțională, dar și de un angajament de transpunere a  aproximativ 70 la sută din legislația europeană.

,,Anul curent, am făcut acest exercițiu de analizare a implementării Acordului de Asociere, dar am mai avut și un exercițiu complementar de a realiza o evaluare a impactului Acordului de Liber Schimb Aprofundat și Cuprinzător (DCFTA), împreună cu colegii noștri de la Bruxelles. Acesta este un raport cuprinzător ce ține de partea comercial-economică cu Uniunea Europeană, și constatarea noastră a fost că din cele aproape 70 la sută din legislația europeană pe care ne-am angajat să o transpunem, practic jumătate din acest cadru de reglementare european face deja parte din legislația Republicii Moldovei”, a menționat Iulian Groza.

Vorbind despre constrângerile implementării Acordului de Asociere, Iulian Groza, subliniază sectorul justiției: ,,După 8 ani de zile, modul în care Republica Moldova se apropie de Uniunea Europeană poate fi evaluat ca și indicator a cât de mult am avansat în implementarea Acordului de Asociere. Cred că este valabil să spun că practic în acele domenii din Acordul de Asociere care au fost clar definite prin măsuri foarte concrete la nivel legislativ și la nivel de reforma instituțiilor, lucrurile au mers mai bine în comparație cu domeniile care au avut niște prioritizări mai politice și mai generale. Aici mă refer în primul rând la domeniul justiției –  a statului de drept. Este foarte greu să măsori un progres în cifre atunci când vine vorba de justiție, pentru că acest progres este un proces continuu. După 8 ani de zile, dinamica pe acest sector a suferit destul de mult și noi nu am reușit să demonstrăm, încă, prin acțiuni concrete o anumită schimbare de situație pe sectorul justiției.”

,,Suntem la moment într-o fază destul de favorabilă din punct de vedere a dinamicii realizării Acordului de Asociere, acum ne rămâne să continuăm acest efort, pentru că procesul nostru de aderare la UE va depinde foarte mult de cât vom reuși să îndeplinim din Acordul de Asociere, iar noua Agendă de Asociere, care a fost aprobată recent și stabilește prioritățile pe termen scurt și mediu ne va ajuta și mai mult în acest efort. Astăzi, dialogul politic cu Uniunea Europeană este unul fără precedent de avansat. Toți șefii Uniunii Europene au vizitat Republica Moldova în ultimul an și jumătate, lucrul care nu s-a întâmplat în anii precedenți. Nemaivorbind de Comisarii Europeni – practic devine o tradiție că în fiecare lună avem un oficial UE care vizitează Republica Moldova. Când ne uităm pe partea sectoarelor esențiale pentru Republica Moldova, sectorul energetic, de exemplu – avem evoluțiii pe partea de legislație, infrastructură, acces pe piața energetică a Uniunii Europene pe dimensiunea energiei electrice și a gazelor naturale. Astăzi, în contextul crizei energetice prin care trece Republica Moldova, înțelegem cel mai bine unde suntem în relația noastră cu Uniunea Europeană pe acest sector. Republica Moldova beneficiază de energie electrică livrată din UE, din România – 80% la sută din energia pe care o consumăm fiecare dintre noi este livrată din România. Asta se întâmplă în situația când avem și interconectări, ne-am sincronizat cu sistemul de transport european de energie electrică, ceea ce ne permite sa avem alternative, lucru care nu era posibil nici chiar anul trecut”, a mai declarat Iulian Groza.

Pentru mai multe detalii, puteți urmări varianta integrală a acestei ediții pe pagina de Facebook IPRE aici.

Emisiunea „Paralela 47” poate fi urmărită live în fiecare vineri începând cu orele 17:10 la Radio Moldova și pe pagina de Facebook IPRE.

Emisiunea este realizată în cadrul proiectului „Creșterea rolului centrelor de cercetare în sprijinirea efortului național de integrare europeană al Republicii Moldova – #ThinkTanks4EUMembership”, realizată cu susținerea Fundațiilor pentru o Societate Deschisă (OSF).

Politica Cookie, Confidențialitate

Acest site foloseste cookie-uri. Navigând în continuare, îţi exprimi acordul asupra folosirii cookie-urilor. Mai mult

Accept