MOLDOVA DIGITALĂ cu reprezentanții din domeniul justiției: Toate profesiile juridice trebuie aduse în câmpul digital, inclusiv prin uniformizarea standardelor și adoptarea unor reguli clare pentru toți

14 noiembrie 2022

#IPRE în parteneriat cu Agenția de Guvernare Electronică a Republicii Moldova și Privesc.eu, a organizat, vineri, 11 noiembrie 2022, a 11-ea serie de discuții publice MOLDOVA DIGITALĂ.

Invitații discuției au fost Veronica Mihailov, Secretar de Stat, Ministerul Justiției, Dinu Vatamanu, Șeful Agenției Resurse Informaționale Juridice și Petru Vârlan, Director Adjunct, Agenția de Administrare a Instanțelor de Judecată, care alături de moderatorul Victor Guzun, expert politici de digitalizare, IPRE, au discutat despre realitățile pentru moment în domeniul digitalizării serviciilor publice și a proceselor de management intern în domeniul justiției, cum sunt divizate responsabilitățile de transformare digitală între Ministerul Justiției și alte entități din domeniul justiției și cum este asigurată cooperarea dintre toate instituțiile implicate în acest proces, dar și despre soluțiile digitale în faza de conceptualizare sau dezvoltare.

În deschiderea discuției, Veronica Mihailov, Secretar de Stat, Ministerul Justiției a menționat: „Ministerul Justiției este implicat plenar în transformarea digitală, inclusiv în contextul agendei digitale a Republicii Moldova, iar noi urmărim creșterea gradului de acces al cetățenilor la servicii juridice prin instrumente digitale. Prioritate este dezvoltarea de soluții digitale, cu focus pe profesiile juridice: avocați, executori judecătorești, notari. Ne dorim ca registrul de stat al profesiilor juridice să fie dezvoltat. Interoperabilitatea serviciilor, registrelor și bazelor de date este una fundamentală, iar toate procesele interne în interiorul Ministerului au fost digitalizate, în premieră, în acest an”.

La rândul său, Dinu Vatamanu, Șeful Agenției Resurse Informaționale Juridice (ARIJ), este de părere că toate profesiile juridice trebuie aduse în câmpul digital, inclusiv prin uniformizarea standardelor și adoptarea unor reguli clare pentru toți.

„Executorii judecătorești s-au auto-motivat, auto-organizat și au standardizat metodele de lucru și au dezvoltat un sistem propriu care acum este integrat in M-Cabinet. Însă, avem discrepanțe între profesiile juridice și judecători în privința utilizării serviciilor digitale. Ne dorim standardizarea în digitalizarea proceselor pentru toate entitățile. Cea mai mare bariera în acest proces este înțelegerea că soluțiile digitale pot fi eficiente și faptul că trebuie să fie instrumente simple de utilizat și practice pentru toți utilizatorii și beneficiarii. Un serviciu electronic trebuie să fie unul plenar, de la aplicare la rezultatul final. Dacă unele componente încă trebuie făcute pe hârtie, acest serviciu nu are viitor. Ele trebuie construite de manieră intuitivă și rezultativă. Eu cred că, cooperarea cu companii IT în dezvoltarea soluțiilor digitale este una insuficientă. Ne dorim soluții care pot fi rapid ajustate necesitaților domeniului și chemăm companiile spre cooperare. Dezvoltăm idea să organizăm un hackaton cu companiile IT, pentru a găsi puncte de interes și cooperare comună”, a menționat Dinu Vatamanu.

Petru Vârlan, Director Adjunct, Agenția de Administrare a Instanțelor de Judecată, a vorbit despre programul integrat de gestionare a dosarelor (PIGD) comentând: „Astăzi practic nimeni din sistemul de judecată nu își pot conceptualiza munca fără a utiliza PIGD. El generează documente, gestionează dosare, repartizează aleatoriu dosarele, astfel se evit multe situații incerte și conflicte de interese. Programul este practic o emanație a Codului de Procedură Penală, iar prin intermediul acestuia se înregistrează audio ședințele, el este interconectat cu alte registre, ce face activitatea judecătorilor mult mai eficientă și rapidă. Executarea hotărârilor judecătorești este foarte importantă și PICD ne ajuta în acest sens.  Totodată, unii judecători nu folosesc plenar semnătura digitală, iar elementul educațional este foarte important în acest sens. La început, mulți judecători erau sceptici cu referire și la PICD, iar astăzi își imaginează cu greu cum pot activa fără acest sistem, inclusiv pentru ca îi protejează. Urmărim să dezvoltăm registre unice, iar din moment ce în aceste registre vor fi introduse documente, oricine, automat își va putea extrage documentul necesar, pentru a nu depinde de necesitatea de a expedia prin poștă sau mail. De exemplu, doar ședințele de judecată online prin videoconferință din penitenciare au produs economii de zeci de milioane de lei doar pentru evitarea transportului condamnaților la aceste ședințe, dacă aveau loc în regim fizic. Chemăm toți actorii din domeniul justiției să vina cu feedback despre ce modificări sa facem în PICD, pentru a deveni cât mai utilizat, ce date să fie incluse, cum sa fie accesat etc”.

Pentru mai multe detalii, puteți urmări înregistrarea video a evenimentului pe privesc.eu aici.

Reamintim că discuțiile MOLDOVA DIGITALĂ sunt organizate săptămânal, în zilele de vineri. Vor avea o durată de 1 oră, în intervalul 10.00 – 11.00 (Ora Chișinău). Discuțiile vor avea loc online, cu transmisiune directă Privesc.eu și prin intermediul rețelelor sociale a partenerilor media.

Aceste discuții publice sunt organizate în cadrul proiectului „Creșterea rolului centrelor de cercetare în sprijinirea efortului național de integrare europeană al Republicii Moldova #ThinkTanks4EUMembership”, implementat de #IPRE în parteneriat cu Agenția de Guvernare Electronică a Republicii Moldova și Privesc.Eu, realizat cu susținerea Fundațiilor pentru o Societate Deschisă (OSF).

Politica Cookie, Confidențialitate

Acest site foloseste cookie-uri. Navigând în continuare, îţi exprimi acordul asupra folosirii cookie-urilor. Mai mult

Accept