Eveniment public #BeTheChange: „Digitalizarea justiției: între realizări și provocări”

4 November 2022

Institutul pentru Politici și Reforme Europene (IPRE), cu susținerea oferită de Fundația Hanns Seidel Republica Moldova și în parteneriat media cu Privesc.Eu, a organizat joi, 4 noiembrie 2022, al șaselea eveniment din acest an din cadrul inițiativei „#BeTheChange: Schimbarea începe cu tine!”, dedicat procesului de digitalizare al domeniului justiției.

Invitații la eveniment, care a fost moderat de Andrei Nasu, stagiar al programului #BetheChange în cadrul IPRE, au vorbit despre procesul de digitalizare al domeniului justiției din Republica Moldova, potențialele riscuri și restanțe în procesul de implementare a soluțiilor digitale în actul de înfăptuire a justiției, precum și despre sistemul E-Dosar.

În continuare, vă propunem câteva dintre principalele intervenții ale vorbitorilor.

Constantin Chilian, judecător în cadrul Judecătoriei Ungheni: „Principalele provocări pe care le confruntă sistemul judecătoresc în procesul de digitalizare a activității sale sunt: componenta umană și componenta tehnică. Dacă componenta tehnică este una secundă, în sensul că majoritatea instanțelor judecătorești dispun de mijloace tehnice digitale suficiente și capabile să facă față cerințelor existente, atunci componenta umană este una foarte importantă și care joacă un rol primordial în procesul de digitalizare al justiției. Anume fluxul ridicat de personal din cadrul instanțelor judecătorești joacă un rol nociv în procesul de digitalizare a justiție, or ste irosit mult timp și efort în instruirea continuă a cadrelor nou angajate. Totodată, legea trebuie de interpretat în mod evolutiv, în sensul folosirii tuturor mijloacelor posibile legale în vederea asigurării unei examinări eficiente a cauzei judecătorești. Cu privire la sistemul informațional e-Dosar, acesta este o necesitatea, importanța căreia s-a accentuat îndeosebi pe perioada restricțiilor pandemice în legătură cu infecția COVID-19. Un alt aspect important care încetinește procesul de digitalizare al justiției ar fi supra-încărcarea instanțelor judecătorești și termenele restrânse și rigide de efectuare a actelor procedurale, ceea ce cu certitudine împiedică lucrătorii din cadrul sistemului judecătoresc să efectueze toate acțiunile necesare asigurării digitalizării procesului. O altă componentă importantă în procesul de digitalizare este finanțarea pe măsură a sistemului judecătoresc, nu doar în sensul procurării dispozitivelor și softurilor digitale necesare, dar și în vederea remunerării adecvate a cadrelor umane, cu scopul de a menține lucrătorii deja instruiți în sistem”.

Igor Aramă, șef al Serviciului schimb de date și interoperabilitate, din cadrul Agenției de Guvernare Electronică: „Prin programul său de activitate, Guvernul și-a asumat procesul de digitalizare al țării. Despre necesitatea implementării pe larg a soluțiilor tehnologice în domeniul public se vorbește de foarte mult timp, însă, avânt în acest sens s-a luat în ultimii doi ani, fapt probat prin aceea că a fost stabilită la nivel de Guvern funcția de viceprim-ministru pentru digitalizare, dar și prin aceea că mai mulți actori sunt implicați alături de Agenției de Guvernare Electronică în procesul de digitalizare al țării. O reușită bună în acest sens este alinierea agendei Agenției cu agenda Ministerului Justiției. Datorită acestui fapt, se atestă o reticență tot mai scăzută a actorilor din domeniul justiției la instrumentele digitale oferite de către stat, precum ar fi identificarea electronică, sau semnătura electronică. Un alt succes al statului în procesul de digitalizare a justiției prezintă faptul că la moment sunt interconectate mai multe sisteme electronice automatizate, ceea ce simplifică și accelerează considerabil schimbul și obținerea de date și informații. Integrarea sistemului de plăți M-Pay la fel prezintă o reușită importantă în procesul de digitalizare a justiției, or, acesta permite achitarea a practic tuturor serviciilor aferente procesului judecătoresc”. 

Cristina Oglinda, avocată: „Sistemul informațional automatizat e-Dosar este o necesitate stringentă care va asigura eficientizarea și va spori calitatea actului judecătoresc. Este îmbucurător anunțul secretarului de stat al Ministerului Justiției cu privire la faptul că până la sfârșitul anului 2023 acest sistem informațional va fi dat în exploatare pe scară largă. Cu privire la activitatea Uniunii Avocaților din Moldova, ține de menționat că în luna septembrie a anului curent a avut loc Adunarea Generală Ordinară a avocaților din Chișinău, pentru alegerea decanului și prodecanului Baroului, aceasta fiind organizată în format online, iar alegerile propriu-zise au avut prin vot electronic, indiferent de locația alegătorilor. Acest fapt este extrem de benefic și este o dovadă concludentă că procesul de digitalizare al domeniului de justiție este în proces de dezvoltare. În aceeași ordine de idei, este important de a se ține cont de procesul de tranziție de la modalitatea clasică de desfășurare a proceselor de judecată la cea digitală, or, în capul mesei mereu trebuie să fie cetățeanul. Astfel, orice reformă efectuată trebuie să vină în folosul și ajutorarea omului de rând, și nici într-un caz nu trebuie să înrăutățească, sau să îngreuneze, viața acestuia”.

Tatiana Ciaglic, expert juridic din cadrul Grupului de Experți în domeniul Justiției al IPRE: „Cartea Albă a Justiției: „Recomandări pentru o justiție independentă și integră”, a cărei co-autoare sunt, a prevăzut într-adevăr mai multe recomandări adresate autorităților publice responsabile de domeniul justiției menite să sporească gradul de digitalizare al procesului de judecare a cauzelor, și este foarte îmbucurător faptul că marea majoritate a acestor recomandări au fost reflectate în Strategia privind asigurarea independenței și integrității sectorului justiției pentru anii 2021-2024, care la moment se află în proces de implementare. Întru accelerarea procesului de digitalizare a justiției, este necesar de a asigura accesul prin PIGDD la mai multe registre electronice de stat, or, la moment, prin acest program este posibilă accesarea a doar două registre – (i) Registrul de Stat al Populației și (ii) Registrul de stat al unităților de drept, însă, este foarte importantă lărgirea semnificativă a acestei liste, or, posibilitatea în acest sens cu siguranță există. Cu privire la sistemul informațional e-Dosar, este important ca acesta să fie dezvoltat și implementat din perspectiva cetățeanului, or, scopul final și primordial al acestuia este de a veni în beneficiul omului de rând. E-dosar, este gândit ca un sub-sistem în cadrul PIGD-ului, care va fi în esență o cale suplimentară de acces al cetățeanului la justiție, însă, acesta ar trebuie să conțină și posibilitatea ca cetățeanul să aplice la procedura de mediere, în caz că acesta își va manifesta dorința în acest sens”.

Pentru mai multe detalii, puteți urmări înregistrarea video a evenimentului pe privesc.eu aici.

Evenimentul a fost organizat de către stagiari participanți în cadrul programului #StagiuIPRE2022 în cadrul proiectului IPRE „Schimbarea începe cu tine! – #BetheChange: Tinerii pentru Europenizarea Republicii Moldova”, implementat în cooperare cu Fundația Hanns Seidel în Republica Moldova și cu sprijinul financiar al Ministerul Federal al Afacerilor Externe al Germaniei.

Politica Cookie, Confidențialitate

Acest site foloseste cookie-uri. Navigând în continuare, îţi exprimi acordul asupra folosirii cookie-urilor. Mai mult

Accept