IPRE a elaborat o politică publică privind gestionarea deșeurilor în satul Ustia

2 November 2022

Institutul pentru Politici și Reforme Europene (IPRE), în cooperare cu Fundația Hanns Seidel și Primăria satului Ustia, a organizat vineri, 28 octombrie curent, o audiere publică la care a prezentat politica publică privind gestionarea deșeurilor din Ustia.

Potrivit autorului documentului, Stanislav Ghilețchi, Director adjunct IPRE, ponderea populației care nu au contract de evacuare a deșeurilor și care nu achită pentru evacuarea deșeurilor în satul Ustia este prea mare (68% conform datelor din anul 2021). Neplata pentru serviciul de evacuare a deșeurilor generează:

  1. apariția gunoiștilor neautorizate care afectează negativ mediul înconjurător și sănătatea populației;
  2. sustenabilitate redusă a întreprinderii municipale (în ultimii 4 ani, întreprinderea a înregistrat pierderi financiare), aceasta nefiind capabilă să organizeze un proces mai eficient de gestionare a deșeurilor solide la nivel local, să întrețină echipamentul tehnic sau să investească în tomberoane care să permită, cel puțin, sortarea parțială a gunoiului generat;
  3. frustrări în rândul populației, în condițiile în care cetățenii care plătesc pentru acest serviciu nu văd rezultate tangibile care să permite ameliorarea problemei deșeurilor în localitate.

În localitate, la moment, nu este asigurată colectarea separată a deșeurilor și nu se utilizează tomberoanele. Echiparea localității cu tomberoane de colectare a deșeurilor menajere, ar permite colectarea selectivă și trierea ulterioară a acestora. Toate deșeurile sunt colectate împreună și depozitate la gunoiștea din marginea satului. Una dintre provocări pentru întreprinderea municipală este evacuarea tipurilor de deșeuri care nu sunt specificate în contract cum ar fi materialele de construcții sau deșeurile rezultate în urma strângerii recoltei agricole.

Totodată, deșeurile sunt colectate o dată în săptămână. Astfel, locuitorii sunt nevoiți să aducă deșeurile în locul desemnat, acesta ulterior fiind transportat la marginea satului. Studiile din alte regiuni rurale arată că distanța este unul dintre factorii determinanți în convingerea cetățenilor pentru a duce gunoiul în locurile special amenajate și de a achita pentru acest serviciu. Prin urmare, lipsa infrastructurii adecvate și amplasarea necorespunzătoare a punctelor de colectare în cadrul localității favorizează practica de aruncare de sine stătătoare a gunoiului, cu atât mai mult că aceasta nu implică anumite costuri directe.

„Impactul negativ asupra sănătății, mediului și economiei a deșeurilor prost gestionate, de regulă, generează costuri mult mai înalte decât investițiile necesare pentru gestionarea corectă a acestora în primul rând.  Acest fapt demonstrează că este în interesul localităților să investească într-o infrastructură mai bună de gestionare a deșeurilor nu doar din perspectiva sănătății și a protecției mediului înconjurător, dar și din punct de vedere al utilizării eficiente a banului public”, este de părere Stanislav Ghilețchi.

În baza analizei și criteriilor selectate, opțiunea optimă care permite atingerea obiectivelor este înlocuirea plății pentru evacuarea deșeurilor cu taxa de salubrizare. La etapa respectivă se propune examinarea oportunității introducerii unei taxe de 12 lei per persoană/per lună (facilitățile și excepțiile vor fi dezbătute mai detaliat la etapa aprobării deciziei de către Consiliul sătesc).

Unul dintre elementele cruciale pentru sustenabilitatea intervențiilor în acest domeniu este contribuția și participarea plenară a comunității. Atâta timp cât doar 30% dintre gospodării vor continua să achite pentru evacuarea deșeurilor, întreprinderea municipală nu va avea niciodată resurse financiare pentru a dezvolta calitatea serviciilor oferite.

Schimbarea modalității de finanțare a serviciului de evacuare a deșeurilor de la plată directă, la taxa de salubrizare, va reduce nivelul de eschivare de la plata din partea locuitorilor.

Odată cu majorarea surselor de venit, întreprinderea municipală va fi capabilă să îmbunătățească mecanismului de colectare a deșeurilor. Un prim pas ar fi investiția în tomberoane care să permite colectarea selectivă a deșeurilor din plastic. La etapa inițială nu va fi posibil de asigurat toate gospodăriile cu tomberoane, dar îmbunătățirea treptată a situației financiare, va permite procurarea graduală a acestora. Conform obiectivului 2, colectarea selectivă a deșeurilor în biodegradabile și reciclabile ar trebui asigurată până la sfârșitul anului 2025.

După audieri IPRE va revizui politica publică și o va transmite autorităților publice din Ustia, precum și va publica documentul pe site.

Audierea publică este organizată în cadrul Proiectul „Audieri publice pentru autoritățile publice locale din zona de securitate” este implementat de IPRE, în parteneriat cu Fundaţia Hanns Seidel – Republica Moldova și a organizației „Indigo”, cu sprijinul financiar oferit de Ministerul Federal pentru Cooperare Economică și Dezvoltare al Germaniei.

Politica Cookie, Confidențialitate

Acest site foloseste cookie-uri. Navigând în continuare, îţi exprimi acordul asupra folosirii cookie-urilor. Mai mult

Accept