MOLDOVA DIGITALĂ cu Serghei Diaconu, Secretar General al MAI: Până în 2030 MAI va dezvolta o aplicație specializată, care va conține toate informațiile și serviciile conexe pe domeniul de competență a Ministerului

10 October 2022

#IPRE în parteneriat cu Agenția de Guvernare Electronică a Republicii Moldova și Privesc.eu, a organizat, vineri, 7 octombrie 2022, a șasea serie de discuții publice MOLDOVA DIGITALĂ.

Invitatul discuției a fost Serghei Diaconu, Secretar General al Ministerului Afacerilor Interne (MAI), care alături de moderatorul Victor Guzun, expert politici de digitalizare, IPRE, a discutat despre politicile de digitalizare și cel mai importante soluții digitale funcționale în aria de responsabilitate a MAI, care sunt limitările și provocările cu care se confruntă MAI pentru o transformare digitală avansată pe aria de responsabilitate a Ministerului, atât din perspectiva instituțională cât și cea a cetățenilor, dar și cele mai importante inițiative sau soluții digitale în dezvoltare pe aria de responsabilitate a MAI, inclusiv instituțiile subordonate.

Potrivit lui Serghei Diacon MAI este primul Minister al Guvernului Republicii Moldova care a prezentat un program de dezvoltare care conține explicit dimensiunea digitală. Obiective majore ale acestui program:

  1. Automatizarea proceselor pentru a oferi tuturor mai mult confort, rapiditate, claritate, transparență și eficiență, iar cetățenii sa poată accesa cu un click serviciile oferite de către MAI și subdiviziunile sale.
  2. Consolidarea serviciilor și multitudinii de sisteme dezvoltate. În acest sens, este nevoie de a fi dezvoltată o platformă unică guvernamentală care va include 30 servicii conexe.

„În acest moment MAI are 14 servicii digitalizate din cele 30 care le planificăm să le oferim digital, toate urmând sa fie integrate într-un ecosistem unic. De exemplu, MAI a promovat excluderea necesitații prezentării permisului de conducere în format fizic dar cetățeanul este obligat sa dețină un act sau o probă care permite identificarea lui în baza IDNP, inclusiv fotografia documentului sau permisului de conducere. O problema majoră este faptul că doar circa 10% din polițiști dispun de dispozitive moderne de verificare a acestor date, iar polițiștii sunt nevoiții sa facă schimb de informații cu colegii pentru a controla datele respective, neavând dispozitivele respective. O altă problemă majoră este lipsa interoperabilității platformelor și bazelor de date”, a explicat Serghei Diaconu.

Secretar General al MAI a spus că Ministerul își propune dezvoltarea a două sisteme de dosare digitale: contravențional si penal, către finele 2023,iar prin utilizarea platformelor respective va fi redusă intervenția necesară în cazul incidentelor sau accidentelor de la 40 la 7-10 minute. Aceste sisteme vor oferi mai multă comoditate pentru polițiști si cetățeni, cum ar fi siguranța, detalierea elementelor, rapiditatea acțiunilor, deblocării mai rapide a drumurilor, rapiditatea parcursul dosarului contravențional, dar și utilizarea timpului economisit pe alte priorități

„Nu toate instituțiile sunt interconectate la sistemele digitale, fapt ce periclitează calitatea datelor și drept urmare, încetinește procesarea datelor și viteza de prestare a unui serviciu public. Legislația obligă funcționarii MAI să răspundă pe suport de hârtie dacă primesc solicitarea pe suport de hârtie sau prin simplu e-mail. Răspunsul este oferit în format digital  doar dacă cetățeanul solicită aceasta expres. Totodată, componenta digitală al programului nostru de transformare este cel mai costisitor din toate prioritățile, dar va aduce beneficii foarte mari tuturor. Până în 2030 MAI va dezvolta o aplicație specializată, care va conține toate informațiile conexe pe domeniul de competență a MAI, toate modulele și toate serviciile din domeniul de competență, inclusiv valabilitatea documentelor, necesitatea reînnoirii lor etc.”, a spus Serghei Diaconu.

Secretar General al MAI a vorbit și despre inițiative sau soluții digitale în dezvoltare pe aria de responsabilitate a MAI, inclusiv instituțiile subordonate, menționând: „Poliția de frontieră implementează platforma E-Rand pentru trecerea frontierei. Aceasta va permite ca cetățeanul să introducă datele sale și intervalul de timp în care dorește să treacă frontiera. Procesarea datelor va fi mult mai rapidă, coerentă, sigură și va economisi timpul tuturor. De asemenea, MAI analizează posibilitatea dezvoltării unui sistem de alertă timpurie, inclusiv în cooperare cu colegii din România, și sperăm să-l implementăm până în 2024 Ne dorim implementarea unui mecanism digital de e-Raportare, însă cetățeanul va avea nevoie să se identifice oficial cu certificate digitale, inclusiv pentru asumarea responsabilității pentru corectitudinea datelor respective dar și procesarea acestor date”.

Pentru mai multe detalii, puteți urmări înregistrarea video a evenimentului pe privesc.eu aici.

Reamintim că discuțiile MOLDOVA DIGITALĂ sunt organizate săptămânal, în zilele de vineri. Vor avea o durată de 1 oră, în intervalul 10.00 – 11.00 (Ora Chișinău). Discuțiile vor avea loc online, cu transmisiune directă Privesc.eu și prin intermediul rețelelor sociale a partenerilor media.

Aceste discuții publice sunt organizate în cadrul proiectului „Creșterea rolului centrelor de cercetare în sprijinirea efortului național de integrare europeană al Republicii Moldova #ThinkTanks4EUMembership”, implementat de #IPRE în parteneriat cu Agenția de Guvernare Electronică a Republicii Moldova și Privesc.Eu, realizat cu susținerea Fundațiilor pentru o Societate Deschisă (OSF).

Politica Cookie, Confidențialitate

Acest site foloseste cookie-uri. Navigând în continuare, îţi exprimi acordul asupra folosirii cookie-urilor. Mai mult

Accept