MOLDOVA DIGITALĂ cu Marcel Spatari, Ministrul Muncii și Protecției Sociale: Ne dorim ca cetățeanul să vină într-un singur loc pentru diverse servicii, nu în mai multe instituții

3 October 2022

#IPRE în parteneriat cu Agenția de Guvernare Electronică a Republicii Moldova și Privesc.eu, a organizat, vineri, 30 septembrie 2022, a cincea serie de discuții publice MOLDOVA DIGITALĂ.

Invitatul discuției a fost Marcel Spatari, Ministrul Muncii și Protecției Sociale (MMPS), care alături de moderatorul Victor Guzun, expert politici de digitalizare, IPRE, a discutat despre cele mai importante soluții digitale funcționale din domeniul de competență a Ministerului și care este gradul lor de utilizare de către cetățeni, care sunt cele mai mari provocări în digitalizarea serviciilor publice din domeniul de competență a Ministerului, dar și a managementului proceselor interne a sectorului coordonat de către MMPS, dar și care sunt cele mai importante soluții digitale în dezvoltare (din domeniul de competență a MMPS)și cum apreciați gradul de cooperare cu alte instituții în acest scop.

Potrivit lui Marcel Spatari cel mai mare sistem este cel al Casei Naționale de Asigurări Sociale, care este unul critic, gestionând un buget de peste 30 mlrd lei, iar în următorii doi ani acesta va trece prin reinginerie completă. „Sistemul pentru ajutorul social este foarte complex, iar asistenții sociali introduc date dar care nu are dezvoltat componentele analitice. Componenta analitică este necesară pentru reformele sistemice în domeniu. De aceea, am reformat legea despre ajutorul social pentru a stimula oamenii să se angajeze în loc să devină dependenți de ajutoare sociale. Modificările respective în sistemul vechi nu pot fi operate. Modernizarea trebuie să aibă în spate o analiză cost-beneficiu, deoarece un sistem învechit poate avea limite în funcțiile de control. Sisteme performante digitale pot aduce beneficii directe la buget”, a menționat ministrul

Marcel Spatari a vorbit și despre noul sistem pentru vulnerabilitatea energetică, care va permite cetățenilor să introducă singuri datele. „Problema astăzi este că sistemul de ajutor social nu permite ca cetățenii să introducă datele online, iar ei sunt nevoiți să le depună pe suport de hârtie. De asemenea, Ministerul nu vinde lemne, nu avem atribuții la acest domeniu, iar lemne.md este dezvoltat de Ministerul Mediului. El are o componentă socială, dar toate ministerele au rolul său în protecția socială, nu doar noi. Scopul intervenției este reglementarea pieței de lemne, având mulți intermediari în acest moment”, a comentat Spatari.

„Calculatorul de pensii extrage datele din sistemul informațional al CNAS, plus date suplimentare estimate introduse de cetățeni. Interoperabilitatea datelor cu alte instituții nu este suficientă, trebuie să lucreze mai bine pe platforma MConnect. Noile sisteme vor solicită informații automat de la alte sisteme. Este necesară schimbarea procedurilor pentru reconfirmarea dizabilităților majore. Ne dorim ca cetățeanul să vină într-un singur loc pentru diverse servicii, nu în mai multe instituții. Ne dorim ca statul să vină la cetățean și nu invers. De exemplu, formularele îndeplinite de cetățeni trebuie revăzute și minimizate. Unele au 10 pagini și pot fi reduse drastic, datele trebuie să fie extrase automat din registre. Nu are niciun sens ca unele date să fie solicitate repetat”, a spus Marcel Spătari.

Ministrul Muncii și Protecției Sociale s-a referit și la principalele probleme din sistem: „Avem oameni dar avem limitări în dotări și salarii. Calculatoarele asistenților sociali au fost procurate mai  mult de 10 ani în urma și am pornit un mecanism de achiziție nouă, astfel ca asistenții sociali să poată lucra eficient cu instrumente noi, compatibile cu noile sisteme. Din punct de vedere financiar avem posibilități limitate și contăm pe partenerii de dezvoltare, pentru a ne oferi de granturi. Este necesară o planificare financiară pentru digitalizare pe un termen mai lung. Depindem de prioritățile de moment și situații diverse de criza, dar avem deficit și pe planificarea bugetară. Sistemele vechi blochează politici, fiind rigide, iar deseori nu avem acces la codul-sursa, fiind dezvoltat pe soft proprietar și dezvoltatorii cer sume mari pentru orice modificare”.

„Am dezvoltat o platforma de servicii sociale și asistenții sociali, care nu era până în 2022. Testăm în acest moment sistemul pentru asistenții sociali, care va avea un modul nou de ajutor de criză cu care vom coordona mai bine cu administrațiile publice locale, ca să putem interveni mai eficient și rapid la situații de criza. Toate sistemele noi sunt finanțate de către parteneri externi în acest moment, iar MMPS are trei echipe de dezvoltatori. Sistemele informaționale nu sunt doar site-uri de informare, ele coordonează mai multe procese. În acest context, invitam companiile IT din Republica Moldova la cooperare. Sistemele nu trebuie făcute doar de către IT și funcționari, dorim să avem un proces de consultare permanent inclusiv cu beneficiarii”, a conchis Marcel Spatari.

Pentru mai multe detalii, puteți urmări înregistrarea video a evenimentului pe privesc.eu aici.

Reamintim că discuțiile MOLDOVA DIGITALĂ sunt organizate săptămânal, în zilele de vineri. Vor avea o durată de 1 oră, în intervalul 10.00 – 11.00 (Ora Chișinău). Discuțiile vor avea loc online, cu transmisiune directă Privesc.eu și prin intermediul rețelelor sociale a partenerilor media.

Aceste discuții publice sunt organizate în cadrul proiectului „Creșterea rolului centrelor de cercetare în sprijinirea efortului național de integrare europeană al Republicii Moldova #ThinkTanks4EUMembership”, implementat de #IPRE în parteneriat cu Agenția de Guvernare Electronică a Republicii Moldova și Privesc.Eu, realizat cu susținerea Fundațiilor pentru o Societate Deschisă (OSF).

Politica Cookie, Confidențialitate

Acest site foloseste cookie-uri. Navigând în continuare, îţi exprimi acordul asupra folosirii cookie-urilor. Mai mult

Accept