Eveniment public #BeTheChange: „Digitalizarea învățământului universitar: între provocări și necesități”

4 august 2022

Institutul pentru Politici și Reforme Europene (IPRE), cu susținerea oferită de Fundația Hanns Seidel Republica Moldova și în parteneriat media cu Privesc.Eu, a organizat miercuri, 3 august 2022, primuleveniment din acest an din cadrul inițiativei „#BeTheChange: Schimbarea începe cu tine!”, dedicată digitalizării învățământului universitar.

Invitații la eveniment, care a fost moderat de Nicoleta Adam, stagiara programului #BetheChange în cadrul IPRE, au vorbit despre digitalizarea sistemului universitar și necesitățile studenților în materie de cursuri și programe de învățare online, promovarea serviciilor digitale la nivel național prin instruiri online extracurriculare, care sunt profesiile viitorului, noi programe educaționale introduse în 2022 și importanța acestora, precum și despre schimbul de bune practici între universități și conlucrarea cu partenerii externi.

În continuare, vă propunem câteva dintre principalele intervenții ale vorbitorilor.

Dinu Țurcanu, Prorector informatizare, relația cu mediul socio-economic, imagine și comunicare, Universitatea Tehnică a Moldovei (UTM): „Digitalizarea este o temă importantă atât pentru învățământul superior din Republica Moldova, cât și pentru societate. Universitățile trebuie să devină promotori ai tuturor ideilor digitale și să promoveze instrumentele IT, fără de care nu poate fi asigurat procesul de educație chiar și în sala de curs. Din 1 septembrie, la UTM va activa biblioteca modernă digitală care va include mai multe servicii digitale. A fost dezvoltată și o platformă care va fi relansată la începutul lunii septembrie, cu suporturile electronice de curs pentru prelegeri, pentru orele de activități practice, pentru laborator, inclusiv cu activități digitale interactive pentru studenți. Suntem în continuă dezvoltare. Atunci când lucrezi într-un mediu în care tinerii sunt pasionați de tot ceea ce înseamnă tehnologii informaționale, este mai simplu să le implementezi. Studenții pun această presiune pe dezvoltarea ulterioară a noilor servicii, de aceea această implementare trebuie să fie continuă”.

Sergiu Corlat, Prorector pentru digitalizare, Universitatea de Stat din Moldova: „Digitalizarea permite să facem niște lucruri revoluționare, să spargem barierele de timp și distanță. Cu toate acestea, comunicarea este extrem de necesară atunci când trecem de la modelul formal de instruire la modele mai puțin obișnuite. Digitalizarea duce și la schimbarea modului de predare. Rolul profesorului constă în a ghida studentul, astfel încât acesta să atingă finalitățile cursului. Atuul digitalizării sunt resursele educaționale. Avem posibilitatea să utilizăm atât resursele digitale interne, cum ar fi bibliotecile universitare, cât și cele externe, dar și cele distribuite liber și oferite contra unei plăți. Acum studentul are acces la foarte multe resurse și în această varietate de resurse rolul profesorului se schimbă. Digitalizarea duce nu doar la creșterea volumului de resurse de care noi dispunem, dar și la schimbarea modului de predare. Rolul profesorului devine de a ghida în linii mari studentul, astfel încât acela să atingă finalitățile cursului”.

Michelle Iliev, Education & skills expert, Future Technologies Activity ( FTA): „Universitățile noastre doresc să se adapteze schimbărilor care au loc în educație, pentru că valoarea proceselor educaționale este vizibilă doar atunci când ele sunt în sinergie cu actualitățile ce se întâmplă în lume. Începând cu 2030 intrăm în economia creativă, prin urmare noile specialități introduse în acest an sunt racordate la următoarele tendințe din anii 2030-2035. Cel mai mult accent este pus asupra faptului ca universitățile să își regândească filosofia, să reflecteze referitor la ce înseamnă o universitate în era tehnologiilor și în economia creativă. Astăzi universitatea trebuie să înțeleagă că nu are frontieră, iar fiecare universitate în parte trebuie să își revizuie programele ca acestea să fie relevante pentru regiune”.

Victor Guzun, Expert, Politici Digitalizare, IPRE: „Conceptul de transformare digitală vizează întreaga societate și acesta este elementul primordial al Strategiei de transformare digitală a Republicii Moldova pentru anii 2023-2030. În societatea noastră toți trebuie să beneficieze de transformarea digitală, iar universitățile nu pot sta departe de acest proces. Toate universitățile trebuie să se întrebe care este rolul lor în pregătirea viitorilor specialiști ce dețin aptitudini digitale, întrucât responsabilitatea pentru formarea unei societăți digitale nu îi revine doar viceprim-ministrului pentru digitalizare sau câtorva instituții ale statului, ci necesită o implicare plenară și din partea sectorului bancar, mediului IT, dar și a sistemului educațional, în mod particular a universităților. Transformarea digitală trebuie să fie o nouă prioritate națională pentru educația din Moldova, iar fiecare universitate trebuie să își dezvolte centre de competență digitală pe domeniul lor de nișă”.

Pentru mai multe detalii, puteți urmări înregistrarea video a evenimentului pe privesc.eu aici și pe rlive.md aici.

Evenimentul a fost organizat de către stagiari participanți în cadrul programului #StagiuIPRE2022 în cadrul proiectului IPRE „Schimbarea începe cu tine! – #BetheChange: Tinerii pentru Europenizarea Republicii Moldova”, implementat în cooperare cu Fundația Hanns Seidel în Republica Moldova și cu sprijinul financiar al Ministerul Federal al Afacerilor Externe al Germaniei.

Politica Cookie, Confidențialitate

Acest site foloseste cookie-uri. Navigând în continuare, îţi exprimi acordul asupra folosirii cookie-urilor. Mai mult

Accept