Studiu de politici publice: De ce trebuie să investim în siguranța rutieră?

22 June 2022

Autor: Tudor Arnăut, Bursier al Programului #PoliticiPublicePentruDezvoltare

Siguranța rutieră a devenit o provocare în toată lumea, în fiecare an decedează 1,3 milioane de oameni în urma accidentelor rutiere, iar 20-50 de milioane suportă diferite traumatisme. Mai mult de jumătate din totalul deceselor provocate de accidentele rutiere sunt participanți vulnerabili la tra fic: pietoni, bicicliști și motocicliști. În urma cazurilor tragice, au de pierdut toți: prejudiciu adus oame- nilor, structurilor sociale, dar și bugetului public. Conform Organizației Mondiale a Sănătății, în urma accidentelor rutiere, țările pierd 3-5% din PIB-ul anual1. Republica Moldova pierde anual aproximativ 400 milioane USD ca urmare a accidentelor rutiere.

Adunarea Generală a ONU a adoptat o rezoluție cu un obiectiv ambițios – de a reduce cu cel puțin 50% numărul de decese provocate de accidentele rutiere până în 2030. Republica Moldova, la fel, și-a declarat intenția de a reduce cu cel puțin 50% numărul de accidente grave din traficul rutier din 2020 până în 2030.

În anul 2019, Republica Moldova s-a clasat pe locul întâi în topul deceselor înregistrate în urma accidentelor rutiere în raport cu un milion de locuitori, în comparație cu țările din Uniunea Europeană. Pentru același an, orașul Chișinău, la fel, se află în fruntea clasamentului: 70 de decese raportate la un milion de locuitori. Deși autoritățile își propun diverse acțiuni și indicatori pentru a scădea numărul de accidente rutiere, acestea sunt realizate doar parțial.

Grupul cel mai vulnerabil sunt pietonii, numărul de accidente înregistrate în urma „neacordării priorității pietonilor” este în creștere: din 2018 până în 2021 a crescut cu 14%. În municipiul Chișinău, trei din patru persoane decedate în urma accidentelor rutiere sunt pietoni. Conform datelor oferite de poliție, neacordarea priorității pietonilor este cea mai frecventă cauză în producerea unui accident rutier în mediul urban.

Pentru a reduce numărul de accidente și decese rutiere, autoritățile centrale ar trebui să dez- volte un mecanism nou de colectare a datelor complexe despre accidentele rutiere, care va ajuta mediul academic și inginerii să aibă acces la mai multe date și să poată identifica soluții pentru porțiunile de drum periculoase. Dacă la moment datele se colectează mai mult pentru a înțelege cine se face vinovat de producerea accidentului rutier, în viitor datele ar trebui să ajute mediul academic, inginerii și autorii politicilor publice să înțeleagă mai bine problema.

Banii alocați siguranței rutiere trebuie să fie tratați ca investiție, și nu ca cheltuieli adăugătoare. Cercetătorii străini au demonstrat că un dolar investit în anul curent poate aduce opt dolari timp de 10 ani. Atât la nivel central, cât și la nivel local, trebuie să apară linii bugetare adăugătoare destinate siguranței rutiere, bani care să fie utilizați pentru cercetări, monitorizarea și îndeplinirea obiectivelor propuse, analize, dialog cu societatea civilă și dezvoltarea infrastructurii.

Fullscreen Mode
Politica Cookie, Confidențialitate

Acest site foloseste cookie-uri. Navigând în continuare, îţi exprimi acordul asupra folosirii cookie-urilor. Mai mult

Accept