Studiu de politici publice: Implementarea conceptului ,,Safe City” în mun. Chișinău

14 June 2022

Autor: Ion Gulei, bursierul programului „Politici Publice pentru Dezvoltare”

Studiul de politici publice „Implementarea conceptului safe city în mun. Chișinău” a fost elaborat ca urmare a necesității de identificare și relevare a amenințărilor și a vulnerabilităților autorităților publice în domeniul menținerii, asigurării și restabilirii ordinii publice în mun. Chișinău. Pe parcursul studiului a fost efectuată evaluarea situației curente privind nivelul de siguranță în spațiile publice din mun. Chișinău și privind gradul de iluminare stradală. Urmare a constatării unor deficiențe în domeniul asigurării ordinii în spațiile publice, au fost înaintate un set de recomandări pentru creșterea nivelului de siguranță în spațiile publice și planuri de acțiuni pentru fiecare recomandare.

ANALIZA SITUAȚIEI

  • În perioada anilor 2017-2021, dintre 400 de ora- șe europene evaluate după indicatorii de sigu- ranță, mun. Chișinău a fost poziționat la mijlocul clasamentului.
  • În perioada anilor 2017-2021, în spațiile publice din mun. Chișinău au fost săvârșite 19 256 de infracțiuni (furturi, jafuri, tâlhării, pun- gășii, acte de huliganism, vătămări intenționate medii și grave ale integrității corporale, omoruri, violuri, infracțiuni ecologice, furturi ale mijloace- lor de transport și infracțiuni în domeniul încălcă- rii regulilor de circulație rutieră).
  • În mun. Chișinău nu sunt instalate camere de supraveghere a ordinii și securității publice.
  • În mun. Chișinău numărul de corpuri de iluminat stradal este repartizat neuniform pe sectoare, iar corpurile de iluminat obișnuite sunt utilizate într-o măsura mai mare decât corpurile de iluminat LED.

OBIECTIVE

  • Reducerea în decurs de un an a numărului de infracțiuni săvârșite în locurile publice din mun. Chișinău cu 50%.
  • Creșterea nivelului de siguranță în spațiile publi- ce din mun. Chișinău.

OPȚIUNI

  • Instituirea sistemului de supraveghere video a spațiilor publice din mun. Chișinău (elaborarea și aprobarea cadrului normativ, achiziționarea, in- stalarea și configurarea preliminară a 388 de ca- mere de supraveghere video), costuri aproximative – 30 600 000 lei.
  • Instalarea echipamentelor de iluminat stradal al spațiilor publice adiacente din mun. Chișinău (achi- ziționarea, instalarea echipamentelor de iluminat stradal LED și înlocuirea corpurilor de iluminat obișnuite), costuri aproximative – 2 000 000 lei.
  • Instituirea sistemului de supraveghere video a spațiilor publice și instalarea corpurilor de ilumi- nat LED în mun. Chișinău, costuri aproximative – 32 600 000 lei.

CONCLUZII

Realizarea obiectivelor propuse poate fi obținută doar prin integrarea tehnologiilor informaționale moderne în activitatea organelor responsabile de asigurarea ordinii și securității publice.

Acest studiu de politici publice a fost elaborat de Ion Gulei, bursierul programului „Politici Publice pentru Dezvoltare”, în anul 2022 în cadrul proiectului „Politici publice pentru dezvoltare”, implementat de Institutul pentru Politici și Reforme Europene (IPRE), în cooperare și cu susținerea financiară a Fundației Soros Moldova. Opiniile exprimate în acest studiu de politici publice aparțin în exclusivitate autorului și nu reflectă neapărat punctul de vedere al Fundației Soros Moldova și/sau al IPRE.

Fullscreen Mode
Politica Cookie, Confidențialitate

Acest site foloseste cookie-uri. Navigând în continuare, îţi exprimi acordul asupra folosirii cookie-urilor. Mai mult

Accept