Notă analitică #IPRE: Ce pași sunt necesari pentru o reformă a administrației publice locale de succes

22 martie 2022

Structura administrativ-teritorială a Republicii Moldova rămâne a fi una din cele mai fragmentate din Europa. La o populație mai mică de 3 milioane de locuitori, avem 898 de primării, 32 de raioane și o unitate teritorială autonomă. Deși pragul minim admis de lege pentru formarea unei unități administrativ-teritoriale este de 1500 de locuitori, cel puțin o treime din unități administrativ-teritoriale deja nu mai întrunesc acest criteriu. Chișinăul concentrează 2/3 din economia Republicii Moldova, având o tendință de concentrare și mai mare, ceea ce afectează substanțial dezvoltarea economică la nivel regional și local, precum și calitatea vieții în zonele rurale.

Totodată, capacitatea financiară și administrativă în localitățile cu o populație sub 1500 de locuitori este de 2 ori și respectiv de 2,5 ori mai mică decât în localitățile cu 5000 de locuitori. Acest fapt arată dependența dintre capacitatea fiscală, precum și dintre cheltuielile administrative și mărimea unităților administrativ teritoriale, iar în condițiile actuale, realizarea unei reforme a administrației publice locale este inevitabilă.

Acestea sunt unele din principalele concluzii ale notei analitice elaborate de Adrian Ermurachi, lider de echipă, programul Buna Guvernare și Statul de drept în cadrul Institutului pentru Politici și Reforme Europene (IPRE), care analizează procesul de reformă a administrației publice locale, precum și și mecanismul care va fi ales pentru minimiza riscurile, precum și a atinge obiectivele propuse.

Potrivit autorului, provocările care vizează administrația publică locală au fost discutate și examinate de nenumărate ori în ultimii 10 ani, iar necesitatea realizării unei reforme a administrației publice locale complexe, care să includă și aspectul teritorial a fost enunțat de mai multe ori la nivel de experți, politicieni, societate civilă, mediul academic etc. De realizarea unei reforme administrativ teritoriale în termen mediu-lung s-a ținut cont și la elaborarea Strategiei naționale de descentralizare pentru anii 2012–2018, care inițial a fost planificată a fi implementată până în anul 2015, ulterior fiind extinsă până în anul 2018. Strategia privind reforma administrației publice pentru anii 2016-2020 a trasat drept obiectiv specific consolidarea capacităților administrative prin reducerea fragmentării structurii administrativ-teritoriale

Cu toate acestea, avansarea pe marginea acestui subiect a fost lentă, fără a fi atinse careva finalități și fără a fi conturată și asumată o viziune clară cu privire la o eventuală reformă a administrației publice locale.

Astfel, în condițiile actuale, realizarea unei reforme a administrației publice locale este inevitabilă, singurul aspect este cum va fi realizată aceasta și mecanismul care va fi ales pentru minimiza riscurile, precum și a atinge obiectivele propuse.

În cadrul documentului IPRE analizează și propune o serie de pași pentru realizarea unei reforme a administrației publice locale care să fie implementată cu succes, dar și pentru a nu o expune riscului de a compromisă, precum și vine cu o serie de recomandări, care sunt:

  1. Valorificarea studiilor și analizelor existente. Opțiunea de a realiza încă un studiu complex cu privire la situația curentă ar însemnă pierderea a încă cel puțin 6-12 luni, care în mare măsură nu va schimba tendințele, dar nici nu va genera o voință mai mare de a realiza această reformă.
  2. Crearea unei coaliții pentru susținerea reformei. Responsabilitatea de a realiza această reformă nu poate cădea doar pe umerii Guvernului sau Parlamentului. Așadar, lărgirea celor care se implică și susțin această reformă este importantă pentru succesul acesteia.
  3. Păstrarea modelului simetric de descentralizare. Revenirea asupra modelului simetric sau asimetric de descentralizare în procesul de reformare a administrației publice locale ar însemna de a reduce la zero tot efortul depus în ultimii 10 ani în acest domeniu.
  4. Aplicarea unui model de amalgamare mixtă. În realitățile Republicii Moldova, amalgamarea mixtă poate avea una din cele mai mari șanse de succes, dacă aceasta va îmbrățișa o susținere largă la nivel politicieni și societate.
  5. Identificarea sau crearea unei entități responsabile de implementarea reformei. Implementarea reformei va necesita un efort substanțial, în acest sens fiind necesar de identificat o echipă responsabilă exclusiv de acest proces.

Pentru mai multe detalii, consultați Nota analitică disponibilă aici.

Reamintim că în luna februarie curent IPRE a organizat un eveniment public online în cadrul căruia au fost discutate perspectivele implementării unei reforme ale administrației publice locale de succes. Evenimentul poate fi urmărit în reluare aici.

Nota analitică a fost elaborată  în cadrul proiectului IPRE „Analize Tematice a politicilor publice”, realizat cu susținerea Fundației Konrad Adenauer (KAS) în Republica Moldova. Opiniile reflectate în prezenta publicație aparțin autorului și nu reflectă neapărat opinia KAS.

 

Politica Cookie, Confidențialitate

Acest site foloseste cookie-uri. Navigând în continuare, îţi exprimi acordul asupra folosirii cookie-urilor. Mai mult

Accept