Monitorul Justiției nr. 12 Grupul de Experți în domeniul Justiției (GEJ)

25 January 2022

Monitorul Justiției este un produs IPRE realizat în cadrul inițiativei Grupului de Experți în domeniul Justiției (GEJ) și care prezintă evoluțiile cheie din sectorul justiției din Republica Moldova.

Prezentul raport, Monitorul Justiției #12, se expune cu privire la evoluțiile cheie în sectorul justiției din perioada 1 noiembrie 2021 – 31 decembrie 2021 și include o serie de constatări și concluzii ale GEJ cu privire la:

  1. Hotărâri ale Curții Constituționale a Republicii Moldova
  2. Hotărâri ale Consiliului Superior al Magistraturii
  3. Proiecte de legi adoptate în cadrul ședințelor plenare ale Parlamentului
  4. Activități în cadrul Președinției Republicii Moldova
  5. Ministerul Justiției: Inițierea proceselor de elaborare a mai multor acte normative
  6. Hotărâri adoptate de Consiliul Superior al Procurorilor și actele adoptate de Procurorul General
  7. Instrumentarea dosarelor de rezonanță de către Procuratura Generală
  8. Activități în cadrul Uniunii Avocaților
  9. Alte evenimente relevante sectorului justiției.

(1) Prin Decizia nr.174/2021, CC a confirmat posibilitatea menținerii sechestrului aplicat anterior de către ARBI asupra bunurilor lui Vladimir Plahotniuc în valoare de circa jumătate de milion de lei. Curtea a subliniat că proprietarii nominali ai bunurilor sechestrate nu au niciun statut în cadrul procesului penal. În încheierile instanței privind aplicarea sechestrului este menționat că beneficiarul efectiv al bunurilor în discuție ar fi Vladimir Plahotniuc, care are statut de învinuit în cadrul cauzei penale.

(2) Prin Hotărârea nr.37/2021, CC a declarat neconstituțional art.l3438, textul „și de apreciere a rezultatului testului de integritate profesională” din articolul 3436 din Codul de Procedură Civilă și alineatele (2), (3) și (4) din articolul 17 al Legii nr. 325/2013 privind evaluarea integrității instituționale.

(3) Prin Hotărârea nr.38/2021 CC subliniază că oferirea CSM competenței de a decide discreționar numirea judecătorilor în funcție până la atingerea plafonului de vârstă nu-și găsește o justificare reală, astfel încât să fie garantat echilibrul corect între principiul autoadministrării judecătorești și încrederea în sistemul judecătoresc. Astfel de competențe ar putea duce la influențe nepotrivite din partea organului de autoadministrare asupra judecătorilor.

(4) Ca urmare a demisiei membrului CSM, magistratului de la CA Chișinău, Anatolie Galben, CSM rămâne fără cvorum. Potrivit art.15 al Legii nr.947/1996 ședințele CSM sunt deliberative dacă la ele participă cel puțin 2/3 dintre cei 12 membri, adică cel puțin opt membri trebuie să fie prezenți. Totuși, Plenul CSM a rămas doar cu șapte membri cu drepturi depline.

(5) Adunarea Generală a Judecătorilor a fost iarăși amânată. Aceasta fiind a treia amânare în anul 2021. O nouă dată pentru desfășurarea AGJ nu a fost deocamdată stabilită.

(6) Modificările operate la Codul serviciilor media audiovizuale prin adoptarea Legii. nr.158/2021 conferă Parlamentului pârghii de control care ar putea duce la subordonarea politică al furnizorului public național de servicii media- TRM și al Consiliului Audiovizualului al RM. Parlamentul fiind împuternicit cu desemnarea directorului TRM dar și având posibilitatea să demită membrii Consiliului de supraveghere TRM și Consiliului Audiovizualului, în cazul respingerii de către Parlament a raportului anual de activitate.

(7) În vederea ameliorării impactului crizei energetice asupra cetățenilor RM, Parlamentul a votat Legea nr.192/2021 privind compensarea cheltuielilor pentru consumul gazelor naturale/energiei termice în perioada rece a anului. Astfel Guvernul va compensa diferența de tarif pentru consumul de gaze, consumatorilor casnici în perioada noiembrie 2021-martie 2022. Suma compensației maxime oferite de Guvern pentru consumul de gaze va fi de 540 lei, iar cea pentru prima gigacalorie de energie termică – 450 lei.

(8) A fost adoptată Strategia privind asigurarea independenței și integrității sectorului justiției pentru anii 2022-2025, și a Planului de acțiuni pentru implementarea acesteia. Printre obiectivele de bază ale Strategiei se numără: consolidarea independenței sistemului judecătoresc și al procuraturii; îmbunătățirea accesului la justiție; digitalizarea serviciilor juridice, etc.

(9) La 23 decembrie 2021, a fost ridicată imunitatea parlamentară a liderului partidului „Șor”, Ilan Șor. Este deja a doua ridicare a imunității pentru Șor, prima fiind solicitată în 2019. În ambele cazuri ridicarea imunității a fost cerută de către Dumitru Robu în perioada interimatului său în calitate de PG. Ilan Șor este cercetat penal pentru escrocherie, spălare de bani, crearea sau conducerea unei organizații criminale, fals în declarații, delapidarea averii străine, abuz de putere, în mai multe dosare penale printre care dosarul furtului miliardului și dosarul cu privire la concesionarea Aeroportului internațional Chișinău.

(10) Au fost operate modificări noi la Legea nr.3/2016 cu privire la Procuratură. Pe lângă altele, modificările permit accederea în funcție de procuror general sau de șef al procuraturilor specializate a candidaților care au o experiență profesională de 10 ani în domeniul dreptului, acumulată atât în țară, cât și peste hotarele acesteia. De la momentul adoptării sale în 2016 Legea Procuraturii  fost modificată de circa 19 ori, ultima modificare fiind operată în august 2019.

(11) Ministerul Justiției a publicat Proiectul de Lege privind mecanismul de pre-vettig. Mecanismul presupune verificarea candidaților la funcția de membru în CSM și CSP sub aspectul integrității de către o Comisie de Evaluare compusă din 6 membri, dintre care 3 membri naționali și 3 internaționali, desemnați de partenerii de dezvoltare.

(12) Adunarea Generală a Procurorilor a fost iarăși amânată. Aceasta fiind a doua amânare în 2021. O nouă dată pentru desfășurarea AGP nu a fost deocamdată stabilită.

(13) CSP a dat start procesului de evaluare a performanțelor Procurorului General. În acest sens a fost aprobate Regulamentul privind procedura de evaluarea a performanțelor PG și componența Comisiei de Evaluare. Procesul în sine însă frânează din cauza retragerii membrilor desemnați inițial de CSM și CSP din componența CE și nedesemnarea noilor membri.

(14) Șeful of. Ciocana a Procuraturii Chișinău pare să beneficieze de o atitudine preferențială din partea Judecătoriei Chișinău sediul Ciocana.  Măsura preventivă sub formă de arest la domiciliu inițial aplicată în raport cu dl Popa la o distanță de două săptămâni a fost înlocuită de către aceiași instanță cu una mai blândă – liberarea provizorie sub control judiciar. Iar peste încă o săptămână dl Popa a fost lăsat să plece la București (în scopuri medicale) de către un judecător de instrucție de la aceeași instanță.

(15) Judecătorul Alexadru Gheorghieș de la Curtea de Apel Bălți este reținut și plasat în arest la domiciliu fiind cercetat într-un dosar pentru îmbogățire ilicită. Potrivit procurorilor, începând cu anul 2014 și până în prezent, magistratul a deținut și folosit prin intermediul persoanelor terțe bunuri care nu au fost incluse în declarația de avere și interese personale și care depășesc substanțial valoarea mijloacelor dobândite oficial pe parcursul exercitării funcției de judecător.

(16) La începutul lunii noiembrie Vladimir Plahotniuc a fost pus sub învinuire în dosarul „Metalferos”. Fostul lider PDM este învinuit pe trei capete de acuzare – crearea și conducerea unei organizații criminale, escrocherie în proporții deosebit de mari și spălare de bani. În decembrie PCCOCS anunță despre cercetarea lui V. Plahotiuc pe marginea a 2 capete de acuzare noi: depășirea atribuțiilor de serviciu și fals în acte publice. În dosar este vizat și fostul secretar general  al PDM Constantin Botnari, cercetat în baza acelorași acuzații. A fost reluat și dosarul privind îmbogățirea ilicită în proporții deosebit de mari a dlui Plahotniuc, clasat în vara anului trecut.

(17) Procurorul General suspendat, este cercetat în baza unor noi capete de acuzare. La sesizarea fostului șef PA Viorel Morari, Alexandru Stoianglo va fi cercetat pentru divulgarea datelor urmăririi penale, dar și pentru inviolabilitatea vieții personale. Acuzațiile țin de dezvăluirea de către PG suspendat în cadrul conferinței de presă din 4 octombrie a unor convorbiri private ale lui Viorel Morari.  La sesizarea ex-deputatei Platformei DA, Inga Grigoriu, PG suspendat va fi cercetat și pentru modul în care Procuratura a gestionat dosarul celor 7 profesori turci expulzați ilegal din țară, fiindu-i incriminate depășirea atribuțiilor de serviciu.

(18) Comisia de la Veneția a venit cu un șir de recomandări privind modificările operate la Legea Procuraturii în august 2021 și proiectul de Lege privind mecanismul de pre-vetting. Comisia notează că ambele legi necesită ajustare sub aspectul clarității procedurilor.

Autori:

Olesea Doronceanu ([email protected])

Tatiana Ciaglic ([email protected])

Pavel Grecu ( [email protected])

Ecaterina Popșoi ([email protected])

Această publicație a fost elaborată în cadrul proiectului „Grupul de Experți în domeniul Justiției”, susținut financiar de Departamentul Justiție și Drepturile Omului al Fundației Soros Moldova. Conținutul publicației este opinia Grupului de Experți în domeniul Justiției și nu reflectă neapărat poziția Fundației Soros Moldova.

Fullscreen Mode

 

Politica Cookie, Confidențialitate

Acest site foloseste cookie-uri. Navigând în continuare, îţi exprimi acordul asupra folosirii cookie-urilor. Mai mult

Accept