Opinie IPRE privind soluțiile digitale pentru organizarea Adunărilor Generale ale Judecătorilor și Procurorilor

14 decembrie 2021

Grupul de Experți din domeniul Justiției (GEJ) din cadrul Institutului pentru Politici și Reforme Europene (IPRE) a elaborat o opinie, care se expune cu privire la aplicarea soluțiilor digitale, cum ar fi teleconferințe și votul electronic pentru organizarea adunărilor generale a judecătorilor și procurorilor.

Astfel, potrivit experților GEJ, aplicarea teleconferinței/videoconferinței și a votării electronice reprezintă o necesitate a timpului, dar și a circumstanțelor, care inevitabil va deveni o soluție comună de organizare a ședințelor, adunărilor, congreselor, etc. Experiența Uniunii Avocaților din Republica Moldova la capitolul organizării online a reuniunilor profesionale de amploare, demonstrează fezabilitatea și comoditatea acestei soluții în raport cu organizarea în format fizic al acelorași reuniuni.

Implementarea soluțiilor digitale la organizarea Adunarea Generală a Judecătorilor (AGJ) și Adunarea Generală a Procurorilor (AGP):

  1. va spori considerabil numărul participanților la lucrările adunărilor prin urmare va fi asigurat cvorumul necesar pentru luarea deciziilor;
  2. va exclude o serie de costuri (locațiune sală, hârtie, toner, etc) necesare pentru organizarea adunărilor în format fizic;
  3. va spori transparența exercițiului de vot;
  4. va exclude o serie de erori și/sau fraude la capitolul numărării voturilor, precum;
  5. va permite desfășurarea reuniunilor în cauză în condiții sigure pentru toți participanții pe perioada restricțiilor legate de pandemia COVID-19.

Totodată, experții GEJ recomandă:

  1. Pregătirea cadrului normativ de referință pentru organizarea AGJ și AGP cu aplicarea soluțiilor digitale necesare potrivit prevederilor art. IV al Legii nr.103/2021 pentru modificarea unor acte normative;
  2. Identificarea, ajustarea și implementarea soluțiilor tehnice digitale necesare pentru teleconferință și votul electronic care să reflecte procesul de organizare și desfășurare a adunărilor generale a judecătorilor și procurorilor, având în vedere inclusiv experiența recentă în cadrul Congresului Uniunii Avocaților din Republica Moldova.
  3. Elaborarea și diseminarea în rândul participanților a instrucțiunilor/ghidurilor de participare online la lucrările AGJ și AGP și asigurarea asistenței tehnice în baza regulamentelor aprobate;
  4. Monitorizarea și evaluarea modului de desfășurare în regim online a AGJ și AGP pentru identificarea potențialelor deficiențe spre optimizarea procesului și a cadrului normativ și ajustarea mai bună a soluției tehnice. Observatorii în acest proces ar putea fi delegați de organizații ale societății civile și de parteneri de dezvoltare ai Republicii Moldova.

Pentru mai multe detalii consultați OPINIA aici.

Această publicație a fost elaborată în cadrul proiectului „Grupul de Experți în domeniul Justiției”, susținut financiar de Departamentul Justiție și Drepturile Omului al Fundației Soros Moldova. Conținutul publicației este opinia Grupului de Experți în domeniul Justiției și nu reflectă neapărat poziția Fundației Soros Moldova.

Politica Cookie, Confidențialitate

Acest site foloseste cookie-uri. Navigând în continuare, îţi exprimi acordul asupra folosirii cookie-urilor. Mai mult

Accept