Notă Analitică Nr.5/2021. De ce încă nu avem parcări cu plată în municipiul Chișinău?

10 November 2021

Autor: Stanislav GHILEȚCHI

Spațiul carosabil de lângă bordură reprezintă unul din bunurile municipiului Chișinău pe care autoritățile locale încă nu-l exploatează pentru binele tuturor locuitorii capitalei Republicii Moldova. Anume pe acest spațiu se pot amenaja benzi dedicate pentru transportul public, pot fi prevăzute spații dedicate pentru de încărcare-descărcare a mașinilor de livrare, se pot construi stații de alimentare pentru automobilele electrice, se pot amenaja piste pentru bicicliști, pot fi dezvoltate spații urbane pentru locuitori sau se pot amenaja parcări cu plată. Dar cu toate că există diferite și multiple oportunități de gestionare a acestui spațiu limitat (lungimea străzilor în Chișinău este aproximativ 700 km, iar lungimea trotuarelor 500 km), în municipiul Chișinău acest spațiu este utilizat preponderent pentru parcarea automobilelor. Parcarea gratuită și nelimitată a automobilelor.

Autoritățile locale din Republica Moldova de mai multe ori au ridicat întrebarea despre insuficiența resurselor financiare la nivel local pentru realizarea proiectelor de dezvoltare care ar crește calitatea vieții pentru cetățeni. În aceste condiții, activitățile destul de timide ale primăriei Chișinău pentru introducerea parcărilor cu plată nu sunt justificate. De exemplu, în 2020, autoritățile locale din Țările de Jos (Olanda) au colectat peste EUR 1 miliard din taxa pentru parcare. Venitul din parcarea cu plată reprezintă 9.5% din toate impozitele și taxele colectate la nivel local. Municipiul Chișinău, pe lângă faptul că ratează venituri semnificative, alocă anual din bugetul municipal MDL 10 milioane pentru proiectarea și amenajarea parcărilor gratuite. De ce încă nu avem parcări cu plată în municipiul Chișinău?

Fullscreen Mode
Politica Cookie, Confidențialitate

Acest site foloseste cookie-uri. Navigând în continuare, îţi exprimi acordul asupra folosirii cookie-urilor. Mai mult

Accept