IPRE propune soluții de îmbunătățire a procesului de eliberare a actelor permisive în domeniul construcțiilor în Chișinău și a controlului privind respectarea acestora
Institutul pentru Politici și Reforme Europene (IPRE) cu susținerea Fundației pentru o Societate Deschisă (FOSI) a organizat pe 28 noiembrie 2018 o audiere publică privind propunerile de îmbunătățire a procesului de eliberare a actelor permisive în domeniul construcțiilor în mun. Chișinău și controlul privind respectarea acestora.
Potrivit analizei IPRE prezentate în cadrul audierii publice, cadrul actual de reglementare privind modul de eliberare a actelor permisive în construcții conține multiple carențe, divergențe între prevederi, goluri legislative și lacune în controlul respectării prevederilor legale și a prescripțiilor privind efectuarea lucrărilor de construcție.
Drept răspuns la constatările analizei, experții IPRE au elaborat 27 de propuneri pentru eficientizarea procesului de eliberare a actelor permisive în domeniul construcțiilor, care includ atât actele necesare pentru obținerea unui certificat de urbanism pentru proiectare (CUP) și a unei autorizații de construire (AC), instrumente de control și sancționare disponibile pentru autoritățile publice locale, cât și o serie de recomandări pentru consolidarea cadrului normativ conex procesului de emitere a acestor acte, inclusiv mecanismul de verificare, control și sancționare pentru construcțiile neautorizate.
„În afară de recomandările de ajustare și completare a cadrului legislativ și instituțional, pentru a asigura un proces eficient de gestionare a procesului de emitere a actelor permisive în construcții, precum și a controlului privind respectarea prescripțiilor, am propus ca reprezentanții administrației municipiului Chișinău să elaboreze și să aprobe un Regulament privind modul de eliberare a certificatelor de urbanism și a autorizațiilor de construicție în corespundere cu prevederile cadrului normativ existent”, a menționat autorul studiului, Iulian Rusu.
Potrivit expertului, regulamentul ar trebui să conțină referințe la termenii și procedurile de comunicare, eliberare și monitorizare a modului în care sunt respectate prevederile prescriptive ale CUP și AC și, totodată, să includă posibilități de:
- Emitere a CUP și AC în grup pentru a evita lucrările repetative în oraș;
- Stabilirea prescripțiilor standardizate legate de modul de efectuare a lucrărilor de construcție, păstrarea curățeniei pe teritoriul șantierului;
- Stabilirea procedurilor de inventariere înainte și după emiterea AC pentru infrastructura alăturată;
- Utilizarea studiilor și analizelor suplimentare (cu condiția că vor fi acceptate modificările propuse pentru Legea nr. 163/2010) drept temei pentru a accepta/refuza cererea de emitere a unei AC pentru construcții complexe.
- Prescrierea consecutivității acțiunilor pentru a evita acțiuni de proiectare înainte de efectuarea studiilor de impact pentru construcțiile cu destinație rezidențială mai mari de 5 nivele, a construcțiilor cu destinație comercială mai mari de 400 mp și a celor industriale cu o suprafață mai mare de 1000 mp.
De asemenea, documentul de propunere publică conține 2 anexe, ce prezintă un proiect de Lege de modificare și completare a mai mult acte legislative, precum și un proiect de modificare și completare a unor Hotărâri de Guvern.
Pentru mai multe detalii, puteți urmări în reluare Audierea Publică aici, precum și consulta mai jos analiza de politicii publice. Mai multe informații despre audierile și propunerile de politici publice ale IPRE pot fi accesate pe pagina noastră web și Facebook.
Audierea publică a fost a șasea la număr din seria de consultări publice pe marginea reformei administrației publice, organizate de IPRE în anul curent.
Reamintim că Audierile publice sunt organizate în cadrul Proiectului „Audieri publice pentru Chișinău 2.0”, implementat de IPRE cu susținerea Fundației pentru o Societate Deschisă (FOSI). Până la sfârșitul anului 2019, ne propunem să contribuim la formularea a 12 propuneri de politici publice în domeniul serviciilor publice, transportului public și reformei administrației publice din mun. Chișinău. Activitățile sunt realizate în parteneriat cu Primăria Municipiului Chișinău, PRIMĂRIAMEA și Privesc.eu, precum și un grup de experți independenți din cadrul societății civile.