Reorganizarea regiilor de transport public din Chișinău va contribui la dezvoltarea acestui sector

1 March 2018

Cadrul de reglementare și organizare a transportului public în orașul Chișinău este învechit fiind realizat de mai multe entități a căror obiective nu produc un nivel adecvat de sinergie, iar reorganizarea Regiei Transport Electric Chișinău și Parcului Urban de Autobuze, prin crearea unei întreprinderi municipale consolidate, ar permite o evaluare rațională și strategică a nevoilor cetățenilor și ar asigura furnizarea unei economii pe termen mai lung. Acestea sunt principalele concluzii a notei analitice elaborate de experții Institutului pentru Politici și Reforme Europene (IPRE), în cadrul celei de a doua etape a proiectului  „Audieri publice pentru Chișinău”, realizat cu susținerea Fundației pentru o Societate Deschisă (FOSI).

Potrivit cercetării efectuate de IPRE, nivelul scăzut al satisfacției față de transportul public determină tot mai mult cetățenii să aleagă transportul privat. În anul 2017, în municipiul Chișinău, erau înregistrate 285 440 de autovehicule dintre care 202 103 de autoturisme private. Comparând aceste date cu anul 2009 observăm o creștere de 32% a numărului total de autovehicule și 30% a numărului de autoturisme private. În același timp, dacă venitul din transportarea pasagerilor, în 2017 a crescut cu 23% față de 2013, atunci cheltuielile de personal au crescut cu 47% în aceiași perioadă, iar tot în 2017, deficitul a ajuns la 15 milioane lei.

„Orașele europene au reușit să convingă cetățenii să renunțe la autovehiculele personale și să crească numărul de pasageri care optează pentru transportul public. Analizând datele statistice constatăm faptul că în orașul Chișinău este mult potențial care trebuie valorificat, astfel încât să creștem numărul de locuitori care să folosească transportul public în defavoarea celui privat. Astfel, soluția optimă pentru a asigura sustenabilitatea este reorganizarea Regiei Transport Electric Chișinău și Parcului Urban de Autobuze, ceea ce ar crește eficiența și eficacitatea acestora și respectiv urmărind obiectivul atingerii unui înalt nivel de sinergie”, susține Stanislav Ghilețchi, analist IPRE.

De asemenea, pentru a crea o infrastructură mai bună a transportului public din Chișinău, experții IPRE, au elaborat și o serie de recomandări, cum ar fi:

  • Creșterea transparenței activității întreprinderii care va presta serviciile de transport (publicarea detaliată a rapoartelor privind eficiența activității, inclusiv a veniturilor și cheltuielilor);
  • Revizuirea rutelor/frecvențelor cu implicarea plenară a cetățenilor în aceste procese;
  • Îmbunătățirea mecanismului de stabilire a prețului de călătorie în transportul public;
  • Elaborarea de politici care ar favoriza transportul public în defavoarea celui privat (ex. benzi dedicate transportului public).

Pentru mai multe detalii consultați documentul de mai jos. Totodată, propunerile detaliate elaborate de IPRE vor fi dezbătute în cadrul audierii publice, care va fi organizată pe 22 martie 2018.

Reamintim că în următorii doi ani, IPRE cu susținerea Fundației pentru o Societate Deschisă (FOSI), va continua proiectul „Audieri publice pentru Chișinău”, în cadrul căruia vor fi identificate 12 propuneri de politici publice, care vor fi supuse audierilor publice și promovate în cadrul Consiliului municipal și Primăriei municipiului Chișinău.

Fullscreen Mode
Politica Cookie, Confidențialitate

Acest site foloseste cookie-uri. Navigând în continuare, îţi exprimi acordul asupra folosirii cookie-urilor. Mai mult

Accept