VII-ea Audiere Publică: Experții IPRE propun implementarea unui proiect pilot privind parcarea paralelă pe str. București a mun. Chișinău

27 September 2017

Institutul pentru Politici și Reforme Europene (IPRE) cu susținerea Fundației pentru o Societate Deschisă (FOSI), a organizat ieri, 26 septembrie 2017, cea de a șaptea audiere publică, care a fost dedicată subiectului îmbunătățirii infrastructurii și transportului în mun. Chișinău. În cadrul evenimentului a fost prezentată propunerea de politică publică, care prevede recuperarea spațiului public, astfel ca locurile de parcare pentru autoturism să fie folosite corespunzător și să nu creeze impedimente pentru pietoni. 

Scopul politicii publice este recuperarea trotuarelor pentru mersul pe jos, pentru socializare și pentru posibilitatea de a savura experiența urbană. Experții IPRE sunt de părere că parcarea în zonele pietonale (trotuare, piețe ,spații publice etc.) face ca aceste locuri să nu fie accesibile pentru pietonii și locuitorii mun. Chișinău. Fenomenul respectiv descurajează mersul pe jos și utilizarea bicicletelor, care astăzi nu sunt utilizate doar în scopuri recreaționale, dar nu pot fi considerate și modalități de transport. De asemenea, limitarea excesivă a spațiului public destinat pietonilor reduce din atractivitatea mediului urban și va duce în continuare la o scădere a numărului acestora, creând astfel la o dependența și mai mare de automobile.

„În urma cercetărilor, noi am stabilit că spațiul public este aglomerat cu mașini, iar acest lucru generează un obstacol semnificativ pentru toți utilizatorii infrastructurii stradale, ridică mari semne de întrebare privind securitatea și siguranța pietonilor și proiectează o imagine haotică a orașului. Astfel, în politica publică noi venim cu propuneri concrete privind marcarea și semnalizarea corespunzătoare a locurilor de parcare, instalarea barierelor fizice, dar și trecerea treptată la parcarea paralelă. La cea din ultima idee, noi venim cu propunerea de lansare a unui Proiect pilot, care ar putea fi implementat pe str. București. Astfel, soluția propusă și recomandată pentru această stradă este amenajarea parcării paralele pe toată lungimea acesteia (cu restricțiile de rigoare privind apropierea de intersecții, trecerile de pietoni și stațiile destinate transportului public) și interzicerea parcării pe trotuare prin instalarea barierelor fizice, acolo unde există riscul ca mașinile să parcheze pe trotuar”, susține Stanislav Ghilețchi, expert IPRE.

IPRE consideră că acest proiect pilot ar putea fi un prim pas pentru dezvoltarea unei strategii comprehensibile de parcare în Chișinău, iar aceasta ar îndeplini următoarele obiective: va contribui la o mai bună accesibilitate și mobilitate; va contribui la creșterea calității condițiilor de viața în oraș – trotuare sigure, aer mai curat, design urban prietenos etc.; va susține dezvoltarea economiei locale.

La audierea publică de ieri au participat reprezentanții Primăriei mun. Chișinău, consilierii locali, șefii direcțiilor și întreprinderilor municipale, reprezentanții societății civile, precum și reprezentanții Inspectoratului Național al Poliției, care au venit cu mai multe propuneri de îmbunătățire a politicii publice. Astfel, după discuțiile de ieri, experții IPRE vor analiza propunerile participanților și vor definitiva propunerea de politică publică, care ulterior va fi promovată și transmisă Consiliului și Primăriei municipiului Chișinău.

Pentru mai multe detalii, puteți privi în reluare dezbaterea publică aici, precum și consulta mai jos nota pe scurt și proiectul politicii publice.

Menționăm că, pe parcursul acestui an IPRE urmează să mai organizeze urmează să mai organizeze alte două audieri publice, iar următoarele evenimente vor avea loc pe 3 și 11 octombrie 2017. Pentru informații despre următoarele audieri publice, urmăriți pagina web și Facebook IPRE.

Evenimentele fac parte din proiectul „Audieri publice pentru Chișinău”, care va fi implementat de IPRE pe parcursul perioadei ianuarie-septembrie 2017, în parteneriat cu PRIMĂRIAMEA și Privesc.eu, cu susținerea Fundației pentru o Societate Deschisă (FOSI).

Fullscreen Mode

 

Fullscreen Mode
Politica Cookie, Confidențialitate

Acest site foloseste cookie-uri. Navigând în continuare, îţi exprimi acordul asupra folosirii cookie-urilor. Mai mult

Accept