Experții IPRE recomandă autorităților din municipiul Chișinău să înceapă tranziția pentru utilizarea și aplicarea marcajelor performante și de lungă durată

8 June 2017

Autoritățile trebuie să aplice un mecanism corect de corelare între volumul de trafic și calitatea învelișului rutier, dar și procesul de identificare a materialul potrivit pentru asigurarea unei durate de viață mai mari a marcajului rutier din municipiul Chișinău. Acestea au fost concluziile celei de a cincea audiere publică, organizată miercuri, 7 iunie 2017, de Institutul pentru Politici și Reforme Europene (IPRE) cu susținerea Fundației pentru o Societate Deschisă (FOSI, care a fost dedicată subiectului îmbunătățirii infrastructurii și transportului din mun. Chișinău.

Analiștii IPRE au stabilit că alegerea potrivită a unui material pentru condițiile climaterice dificile, dar și starea slabă a învelișului rutier reprezintă un exercițiu destul de complicat pentru autorități, în mod special când există și constrângeri bugetare și o rețea mare de drumuri în gestiune. Astfel, selectarea marcajului potrivit pentru condiții diferite este dificilă și poate necesita un timp îndelungat. Analiza prezentată de IPRE a avut drept scop dezvoltarea unui tabel care va ajuta autoritățile să determine selectarea materialului cel mai cost-eficient în dependență de condițiile de pe teren, dar și să demonstreze că există justificare economică pentru trecerea treptată la materiale mult mai durabile decât vopseaua acrilic utilizată la moment.

„În fiecare an, după trecerea iernii, străzile din oraș rămân fără marcaje rutiere. Totodată, sunt situații când marcajele se șterg chiar și după o perioadă relativ scurtă de la aplicare. Lipsa acestora creează mai multe obstacole, care deseori duc la producerea de accidente rutiere. Bugetul alocat pentru aplicarea marcajelor rutiere și cantitatea de vopsea cumpărată a fost în scădere în anul 2016 față de anul 2014. Noi venim cu o propunere de politică publică care are scopul de a ajuta autoritățile publice locale în identificarea de marcaje rutiere eficiente pentru drumurile publice din Chișinău pentru a îmbunătăți siguranța deplasării în trafic și calitatea acestora”, a spus Stanislav Ghilețchi, expert IPRE.

În cadrul analizei au fost evaluate diverse materiale de marcare pentru a identifica marcajele cele mai performante și de lungă durată. Totodată, analizând starea drumurilor din municipiul Chișinău, experții IPRE au remarcat că nu peste tot pot să fie aplicate marcaje durabile. În aceste condiții recomandarea politicii publice este dezvoltarea unui proces clar și transparent pentru selectarea materialului potrivit în dependență de starea drumului și de volumul traficului zilnic înregistrat. Dacă până în prezent toate marcajele aplicate în Chișinău erau din vopsea acrilică cu adaos de sfere reflectorizante fără să se țină cont de diferite aspecte, atunci recomandarea ar fi ca pe viitor să fie procurate materiale diferite. Astfel, în urma acestor cercetări, experții IPRE au elaborat un tabel, care va avea rolul de a îndruma factorii de decizie responsabili pentru crearea condițiilor sigure pentru utilizatorii transportului din municipiul Chișinău.

 

Procesul de selecție a materialului potrivit
Tipul învelișului rutier Condiția învelișului rutier Volumul traficului >10,000 Volumul traficului 4,000 – 10,000 Volumul traficului <4,000
Asfalt Nou Termoplast Termoplast Vopsea
Bun Termoplast Termoplast Vopsea
Slab Vopsea Vopsea Vopsea

 

Totodată, la audiere a fost prezent reprezentantul unei companii specializată în marcaje rutiere, care a venit cu un set de propuneri și recomandări privind alegerea materialului pentru marcaje, iar experții IPRE au convenit să îmbunătățească tabelul, astfel încât să fie revizuite costurile materialelor la determinarea cost-eficienței acestora, dar și analizată suplimentar rezistența materialelor la schimbările frecvente de temperatură.

„Potrivit calculelor noastre, în anul 2014 (ultimele date obținute de la Direcția generală transport public și căi de comunicație) a fost aplicat marcaj pe o distanța de 1,573 km. Având în vedere că durata medie de viața a materialelor este diferită pentru a putea măsura cost-eficiența fiecărui material în parte este necesară calcularea costului anual echivalent. Metodologia respectivă va permite compararea costurilor totale pentru aplicarea, exploatarea și menținerea marcajului pe întreaga durată de viață”, a menționat Stanislav Ghilețchi.

 

Costul mediu de aplicare (MDL/m) Durata medie de viață a materialului (luni) Costul total

(bazat pe datele din 2014)

MDL

Costul anual echivalent

MDL

Vopsea 3.991 4.5 6.272.800 16.747.225
Termoplast2 (pulverizare) 29.17 29.2 45.901.707 18.863.715 
Termoplast2 (extrudare) 39.33 42.9 61.889.412 17.311.723 
MMA2 (pulverizare) 54.01 28.2 85.131.381 36.165.854
MMA2 (manual) 105.36 54 165.793.758 36.843.057 
  1. Costul mediu calculat pentru 1 m linear de marcaj rutier aplicat în Chișinău în 2014 (conform calculelor autorului).
  2. Costul mediu al materialului pentru 1 m linear de marcaj (conform estimărilor din alte țări unde se utilizează).

 

La audierea publică de astăzi au participat reprezentanții Primăriei mun. Chișinău, consilierii locali, primarii din suburbii, șefii direcțiilor și întreprinderilor municipale, reprezentanții societății civile, care au venit cu mai multe propuneri de îmbunătățire a politicii publice. Astfel, după discuțiile de astăzi, experții IPRE vor analiza propunerile participanților și vor definitiva propunerea de politică publică, care ulterior va fi promovată și transmisă Consiliului și Primăriei municipiului Chișinău.

Vezi înregistrarea video integrală de la eveniment aici.

Menționăm că, pe parcursul acestui an IPRE urmează să mai organizeze alte 4 audieri publice, iar următorul eveniment va avea loc pe 30 iunie curent. Pentru informații despre următoarele audieri publice, urmăriți pagina web și Facebook IPRE.

Evenimentele fac parte din proiectul „Audieri publice pentru Chișinău”, care va fi implementat de IPRE pe parcursul perioadei ianuarie-septembrie 2017, în parteneriat cu PRIMĂRIAMEA și Privesc.eu, cu susținerea Fundației pentru o Societate Deschisă (FOSI).

Fullscreen Mode
Politica Cookie, Confidențialitate

Acest site foloseste cookie-uri. Navigând în continuare, îţi exprimi acordul asupra folosirii cookie-urilor. Mai mult

Accept