380 mln. lei din buzunarul șoferilor vor fi folosiți pentru acoperirea găurilor în buget

3 November 2015

Institutul pentru Politici și Reforme Europene a elaborat o notă informativă privind unele prevederi ale Proiectul legii pentru modificarea și completarea Legii bugetului de stat pe anul 2015 nr. 72, care printre altele presupune reducerea defalcărilor la fondul rutier din volumul accizelor la produsele petroliere de la 80% la 46,05%. Astfel, potrivit experților IPRE, Eugen GHILEȚCHI și Sergiu TOFILAT, această modificare va avea un impact major pentru șoferi, iar fondul rutier va pierde circa 380 mln lei anual de pe urma acesteia.

Potrivit analizei elaborate de experții IPRE, actualmente printre principalele surse financiare de constituire a fondului rutier se numără accizele la produsele petroliere (80% din totalul accizelor la produsele petroliere) şi taxele rutiere percepute conform legislației fiscale. „Ca urmare a aprobării modificărilor propuse, cetățenii țării nu numai că vor avea de suferit din cauza drumurilor mai slab întreținute şi de calitate proastă, dar Guvernul va fi expus pericolului de a pierde finanțările contractate de la instituțiile financiare internaționale. Majorarea veniturilor fondului rutier şi menţinerea proporţiei de 80% a defalcărilor din accize către fondul rutier, sunt angajamente ale Moldovei asumate faţă de instituţiile financiare internaţionale în toate acordurile pentru finanţarea reabilitării drumurilor”, menționează Sergiu Tofilat.

O altă modificare, care este şi mai gravă din punctul de vedere al experților, constă în eliminarea din lege a cerinței ca soldurile din mijloacele şi fondurile speciale, utilizate în alte destinații, să fie restituite până la finele anului bugetar. Această modificare poate crea un precedent periculos, deoarece nu va mai exista siguranța că taxele achitate de către anumite grupuri de cetățeni vor fi utilizate conform destinației inițiale. „Dacă e să vorbim despre fondul rutier, aceasta înseamnă că veniturile din impozitele achitate de către şoferi vor putea fi utilizate de autorităţi în diverse scopuri precum servicii sociale, salarii etc. Şi, în acelaşi timp, statul cu siguranţă va rata obiectivul important de a majora sursele fondului rutier până la 1 499 milioane lei în 2015 şi 1 650 milioane lei în 2016”, conchide expertul Eugen Ghileţchi.

 

Nota analitică a fost realizată în cadrul proiectului IPRE de elaborare a politicilor publice împreună cu cetățenii, care este susținut de European Endowment for Democracy.

 

Vedeți nota analitică „Impactul Modificării legii bugetului asupra Fondului Rutier”:

Fullscreen Mode

 

Autori:

Eugen Ghileţchi (număr de telefon +373 78099900)

Sergiu Tofilat (număr de telefon +373 69258102)

Politica Cookie, Confidențialitate

Acest site foloseste cookie-uri. Navigând în continuare, îţi exprimi acordul asupra folosirii cookie-urilor. Mai mult

Accept