Prezentarea studiului: Clientelismul politic în gestionarea fondurilor publice (ediție actualizată)

10 noiembrie 2021

Centrul Analitic Independent „Expert-Grup”, în parteneriat cu Institutul pentru Politici și Reforme Europene (IPRE) și Centru de Studii Est Europene (EESC, Lituania), organizează Marți, 16 noiembrie 2021 (10.00-11.30) Evenimentul public online de prezentare a studiului „Clientelismul politic și investițiile publice locale: evidență, riscuri și soluții” (ediție actualizată), realizat anual în cadrul Proiectului „Informează, Abilitează, Acționează. Societatea Civilă pentru o mai bună guvernanță bugetară în Moldova”, cofinanțat de Uniunea Europeană (UE) și Fundația Konrad Adenauer.

Scopul documentului este de a identifica fenomenul de clientelism politic în cadrul alocațiilor financiare de la nivelul central către autoritățile publice locale și de a evalua nivelul acestuia atât la nivel agregat, cât și la nivel individual pe diferite tipuri de fonduri. Potrivit acestei ediții a Studiului, alocarea surselor bugetare de la nivel central către cel local pe criterii politice continuă să fie o practică obișnuită, după cum relevă Bugetul de Stat pe 2021. Astfel, estimările arată că apartenența politică este semnificativ statistic și este strâns legat de transferurile pentru cheltuieli de capital. Este previzibil ca unitățile administrativ teritoriale conduse de persoane apropiate majorității în parlament să primească transferuri mult mai mari în comparație cu raioanele și localitățile administrate de persoane neafiliate guvernului. Potrivit estimărilor, localitățile care au primari, care sunt reprezentanți ai partidelor de guvernământ, conform bugetului de stat pe 2021 vor beneficia de transferuri inter-bugetare cu 40,2% mai mult decât transferurile acordate orașelor și satelor care au administrații neafiliate. cu guvernul.

Această situație se explică prin faptul că repartizarea transferurilor pentru cheltuielile de capital nu este reglementată corespunzător, în timp ce pentru restul pentru transferurile de la bugetul de stat la bugetele locale, unde clientelismul politic nu este atât de evident, există reguli clare privind repartizarea fonduri publice. De exemplu, transferurile cu destinație generală pentru APL de nivelul doi sunt determinate de numărul de locuitori și suprafața unității teritoriale. Transferurile pentru infrastructura rutieră sunt determinate de lungimea drumului. Iar transferurile pentru infrastructura rutieră pentru APL de primul nivel se calculează conform numărul populației (deci, discreția politicienilor este semnificativ limitată, ceea ce limitează și părtinirea politică în alocarea transferurilor).

Vă rugăm respectuos să vă înregistrați la eveniment accesând acest link până pe data de 15 noiembrie 2021, ora 16.00.

Reamintim că Studiul este realizat în cadrul Proiectului „Informează, Abilitează, Acționează. Societatea Civilă pentru o mai bună guvernanță bugetară în Moldova”, cofinanțat de Uniunea Europeană (UE) și Fundația Konrad Adenauer și implementat de Centrul Analitic Independent „Expert-Grup”, în calitate de partener principal, Institutul pentru Politici și Reforme Europene (IPRE) și Centrul pentru Studii Est-Europene (CSEE) din Vilnius, Lituania.

Politica Cookie, Confidențialitate

Acest site foloseste cookie-uri. Navigând în continuare, îţi exprimi acordul asupra folosirii cookie-urilor. Mai mult

Accept