OPINIE privind instituirea stării de urgență pentru o perioadă de 60 zile prin Hotărârea Parlamentului nr. 49/2021

8 aprilie 2021

Autor: Iulian Rusu, Director executiv adjunct IPRE membru al Grupului pentru Experți în domeniul Justiției (GEJ) 

Prezenta opinie se expune cu privire la modul în care a fost instituită starea de urgență de către Parlamentul Republicii Moldova prin adoptarea la data de 31 martie a Hotărârii Parlamentului nr. 49/2021.

Opinia se referă în principal la cerințele de procedură și de conținut pe care urmează să le respecte o Hotărâre a Parlamentului prin care se instituie starea de urgență, accentuează viciile constatate în procesul de adoptare și se expune cu privire la riscurile de declarare a neconstituționalității acestei Hotărâri de Parlament.

Concluzia noastră este că Parlamentul a încălcat mai multe prevederi din Legea nr. 212/2004, Legea nr. 136/2017, Legea nr. 100/2017 și a ignorat jurisprudența Curții Constituționale pe cauze similare, inclusiv modul în care urmează a fi aplicate prevederile articolului 54 alin. (4) din Constituție ce țin de caracterul proporțional al restrângerii drepturilor și libertăților fundamentale.

De asemenea, considerăm că Hotărârea Parlamentului nr. 49/2021 riscă să fie declarată neconstituțională pentru motive de lipsă de justificare a instituirii stării de urgență, inclusiv în partea ce ține de termenul de 60 zile, pentru lipsă de măsuri concrete care urmează a fi întreprinse, dar și lipsa caracterului proporțional al competențelor oferite Guvernului.

Opinia a fost elaborată în cadrul proiectului GEJ, susținut financiar de Departamentul Justiție și Drepturile Omului, Fundația Soros Moldova.

 

Fullscreen Mode
Politica Cookie, Confidențialitate

Acest site foloseste cookie-uri. Navigând în continuare, îţi exprimi acordul asupra folosirii cookie-urilor. Mai mult

Accept