Iulian Groza: Președintele Iohannis a reconfirmat ajutorul acordat Moldovei printr-un pachet complex de sprijin /// Radio Europa Liberă

30 December 2020

Președinta R. Moldova, Maia Sandu, și președintelui României, Klaus Iohannis, au semnat o declarație comună, cu ocazia vizitei efectuate la Chișinău.

În document este reconfirmat caracterul special al relației bilaterale bazate pe comunitatea de limbă, cultură și istorie și fundamentate pe Parteneriatul Strategic pentru Integrarea Europeană a R. Moldova, de la a cărui semnare sunt aniversați, în 2020, zece ani. În declarați semnată de cei doi lideri este reconfirmat și faptul că „locul firesc al R. Moldova se află în familia europeană”. Fostul ministru adjunct de la externe Iulian Groza, director executiv al Institutului pentru Politici și Reforme Europene, o organizație neguvernamentală face bilanțul vizitei întreprinse de Klaus Iohannis la Chișinău.

Europa Liberă: Cât simbolism și cât pragmatism a adus această vizită a dlui Iohannis în Republica Moldova, D-sa efectuând această vizită după o pauză de peste 5 ani?

Iulian Groza: „Ați spus-o bine, dna Valentina! Și simbolism, și pragmatism a avut această vizită. Simbolism, fiindcă, într-adevăr, este prima vizită a unui oficial de stat în Republica Moldova, cu atât mai mult, președintele României care nu a fost în Republica Moldova de 6 ani și evident că este o vizită simbolică, inclusiv cu ocazia celor 10 ani ai Parteneriatului strategic pentru integrarea europeană, care s-au aniversat în primăvara anului curent.

Este o vizită oportună și pragmatică, în același timp, fiindcă și președintele Iohannis, și dna Sandu au vorbit cu adevărat despre proiectele de viitor, despre sprijinul pe care l-a acordat România consecvent pentru Republica Moldova, pentru cetățenii Republicii Moldova și, mai mult, președintele Iohannis a reconfirmat acest sprijin printr-un pachet complex de sprijin, inclusiv D-sa a anunțat despre oferirea din partea României a 200 mii de doze de vaccinuri pentru cetățenii Republicii Moldova.”

Europa Liberă: Într-adevăr, e vorba de aceste 200 de mii de vaccinuri anti-COVID, dar și de o echipă de specialiști care să pregătească vaccinarea, medicamente și echipamente medicale de protecție; e vorba și despre cel de-al șaselea Protocol pentru cunoscutul grant nerambursabil de 100 de milioane de euro, oferit de România Republicii Moldova, plus cele 250 de mii de euro pentru presă și sectorul non-guvernamental din Republica Moldova; acea mult așteptată experiență DNA care va trece Prutul; un protocol nou de colaborare în educație, care va permite tinerilor să obțină burse de studii în România. Dar definiți: ce înseamnă Parteneriat strategic între Republica Moldova și România, pentru că asemenea parteneriate are Republica Moldova cu foarte multe state?

Iulian Groza: „Da, dar parteneriatul cu România este unul special. Este special, dincolo de faptul că împărtășim un spațiu comun de limbă, de cultură, România este cel mai important vecin al Republicii Moldova, stat membru al Uniunii Europene, o voce importantă la Bruxelles și în alte capitale, care întotdeauna ne-a susținut în angajamentul nostru de integrare europeană și acest parteneriat strategic se numește Parteneriat strategic pentru integrarea europeană a Republicii Moldova. De altfel, așa se definește acest Parteneriat strategic, care este plin nu doar de elemente simbolice, dar și de un sprijin consecvent oferit de România pentru Republica Moldova, pentru cetățenii Republicii Moldova și pentru parcursul său european.”

Europa Liberă: Cu insistență s-a repetat că Republica Moldovaare nevoie să continue parcursul european pentru a se moderniza, pentru a aduce bunăstare, prosperitate în casa și în buzunarul cetățenilor…

Iulian Groza: „Din păcate, în ultimii ani Republica Moldova s-a tot clintit în parcursul său european din cauza modului în care a fost guvernată, inclusiv din perspectiva valorificării relațiilor cu partenerii noștri, cu vecinii noștri, cu susținătorii Republicii Moldova și este un lucru pe care l-au susținut aproape un milion de cetățeni prin alegerea Maiei Sandu, și este, de fapt, o chestiune de reconfirmare a importanței agendei de reforme în Republica Moldova, a reformei în justiție, a luptei cu corupția. Toate acestea sunt elemente absolut importante în susținerea procesului de integrare a Republicii Moldova și sper eu că această vizită, simbolismul ei, mesajele transmise, agenda de viitor, confirmată în Declarația comună, semnată de președintele Iohannis și președinta Maia Sandu, ne dă mai mult curaj și determinare ca să consolidăm acest parcurs, fiindcă, știm foarte bine, oricât de ireversibil ar părea pentru unii, este plin cu provocări care trebuie remediate cu putere, cu curaj, cu ambiție și cu consecvență.”

Europa Liberă: Dezghețarea dialogului la nivel înalt între cei doi președinți ar trebui să ducă mai departe către executiv, către alte instituții ale ambelor state să implementeze proiecte? Cetățenii așteaptă o îmbunătățire a infrastructurii rutiere între cele două state – Republica Moldova și România -, a infrastructurii energetice, de la darea în exploatare a gazoductului Iași – Ungheni – Chișinău până la conectarea la resursele energetice.

Iulian Groza: „Așa este și Republica Moldova are, într-adevăr, nevoie de un guvern responsabil, de un guvern care să fie capabil să susțină această agendă de transformare, de modernizare, de reforme absolut necesare pentru viitorul Republicii Moldova.”

Europa Liberă: Ați putea prioritiza proiectele bilaterale care ar trebui să fie implementate?

Iulian Groza: „Evident că, în primul rând, noi toți suntem afectați puternic de pandemia COVID-19, nu doar sistemul de sănătate, nu doar noi, cetățenii, dar și afacerile, întreprinderile mici și mijlocii. Asta ar fi o prioritate și mă bucur că președintele Iohannis a reconfirmat importanța acestui sprijin din partea României nu doar pentru sectorul medical, dar și pentru a sprijini agenții economici și agricultorii, inclusiv în depășirea situației în care se află ei astăzi.”

Europa Liberă: Apropo, agricultorii au un demers și către guvernarea de la București să ofere sprijin în măsura posibilităților.

Iulian Groza: „Și mă bucur că răspunsul a fost neîntârziat din partea României prin declarația președintelui Iohannis, care a confirmat disponibilitatea României de a oferi agricultorilor motorină, sprijin care cu siguranță îi va ajuta să depășească o parte din provocările cu care se confruntă ei astăzi.”

Europa Liberă: Piața română a devenit principala piață de desfacere pentru o bună parte din producția moldovenească. Se ia în calcul atunci când e vorba despre exportul mărfurilor moldovenești pe piața comunitară, inclusiv pe piața românească?

Iulian Groza: „Evident, România este principalul partener comercial al Republicii Moldova. O bună parte din exporturi sunt orientate spre piața europeană și o bună parte din cota pe exporturi îi revine României. Același lucru se referă și la importuri, o bună parte din importuri vin de origine din România și lucrul acesta confirmă statutul special pe care îl are România, inclusiv din perspectiva comercială.”

Europa Liberă: Ar putea să apară anumite probleme în cooperarea moldo-rusă, după ce Republica Moldova își îmbunătățește cooperarea cu România?

Iulian Groza: „Republica Moldova și Federația Rusă au o serie de probleme nerezolvate, pendinte, care, din păcate, nu au primit atenția specială atât din partea autorităților de la Chișinău, cât și, în primul rând, de la Kremlin. Nici chiar mandatul președintelui Dodon, un filorus și un politician declarat prieten al dlui Putin, mai recent, al dlui Kozak, nu a reușit în perioada de mandat al dlui președinte să rezolve problemele principale.

Poate dacă să luăm în considerare ultimele evenimente, inclusiv care au avut loc pe marginea vizitei dlui Dodon la Moscova cu colegii săi, am observat că Guvernul Federației Ruse cumva a încercat să suprapună această vizită în formă de decizii care țin de problemele cu care se confruntă cetățenii Republicii Moldova. Lucru care, în principiu, trebuie salutat, doar că cumva sunt niște jumătăți de măsură și sunt niște elemente dozate de suport, reflectate mai mult pe o anumită relație personală pe care a reușit s-o dezvolte președintele Dodon cu prietenii lui de la Moscova, și nu a reușit, de fapt, să depășească acest dozaj în anumite rezultate concrete, fiindcă, până la urmă, prelungirea anumitor scutiri pentru exportatorii noștri în Federația Rusă este, într-adevăr, un element important, dar el nu rezolvă problema în sine. Republica Moldova și Federația Rusă au niște angajamente internaționale, stabilite în acorduri bilaterale pe care, din păcate, Federația Rusă le-a zădărnicit prin aplicarea embargoului, prin aplicarea barierelor tarifare și netarifare discreționar, discriminatoriu și Federația Rusă sigur că ar fi bine să fie pregătită să aibă un dialog cu Chișinăul pentru a remedia în complet aceste discrepanțe, pentru a crea condiții de comerț liber, de liber schimb cu Federația Rusă. Lucru care este valabil, este posibil odată ce există înțelegerea faptului că relațiile bilaterale între Federația Rusă și Republica Moldova trebuie să fie dictate de interesele ambelor părți, de angajamentele precedente, dar și de ideea unui parteneriat strategic, cum este declarat el de foarte multe ori și la Moscova, și la Chișinău.”

Europa Liberă: Aflat la Moscova, Igor Dodon nu a ezitat să o critice pe Maia Sandu că are și cetățenia României. Îi va reuși să adune capital politic, electoral în baza acestor declarații?

Iulian Groza: „Cu siguranță, nu-i va aduce niciun fel de capital politic, fiindcă dl Dodon nu a declarat nimic altceva decât un fapt real, că o bună parte din cetățenii Republicii Moldova dețin mai multe cetățenii: avem cetățenia României, avem cetățenia Federației Ruse, avem cetățenia Ucrainei, a Bulgariei, a Israelului și a Turciei. Și așa se întâmplă că Republica Moldova permite dubla cetățenie și lucrul acesta nu trebuie să fie considerat ca un anumit obstacol în realizarea obiectivelor pe care le avem noi fiecare pentru ca să avem o viață mai bună aici, în familie, pentru ca țara Republica Moldova să se dezvolte și să se apropie mai mult de nivelul țărilor care se dezvoltă și sunt țări dezvoltate. Mai mult ca atât, toți acești cetățeni, aproape un milion de cetățeni, mulți din ei cu mai multe cetățenii, inclusiv cu cea a Federației Ruse, au votat-o pe Maia Sandu ca președintă a Republicii Moldova. Or, acesta este principalul ingredient, care confirmă legitimitatea deplină a dnei Maia Sandu ca să contribuie la dezvoltarea Republicii Moldova, ca să rezolve problemele interne cu care se confruntă Republica Moldova și ca să reprezinte Republica Moldova în relații cu toți partenerii internaționali în diferite organizații internaționale sau în dialog cu capitalele europene, sau Moscova, sau în altă parte.

Nu există niciun fel de dubii în acest sens și, spuneam, acest lucru a fost confirmat de cetățeni. Or, ce face Dodon? D-lui nu spune altceva decât cumva încearcă să inducă o impresie că acest fapt normal pe care îl avem în Republica Moldova ar putea fi un anumit obstacol, și nu este obstacolul cetățenilor, cel mai mare obstacol care influențează capitalul politic al oricărui politician este corupția și lipsa de integritate, plus la toate – servirea intereselor altor țări. Or, dl Dodon ceea ce a demonstrat în activitatea sa politică din ultimii ani nu este altceva decât faptul că a servit interesele proprii și a încercat să beneficieze la maximum din relațiile speciale pe care a reușit să le dezvolte cu Kremlinul ș.a.m.d.”

Politica Cookie, Confidențialitate

Acest site foloseste cookie-uri. Navigând în continuare, îţi exprimi acordul asupra folosirii cookie-urilor. Mai mult

Accept