Opinie în adresa Curții Constituționale privind sesizările nr. 198a/2020 și 201a/2020 privind controlul constituționalității Legii nr. 217/2020 pentru abrogarea și modificarea unor acte legislative (Stadionul Republican)

21 decembrie 2020

Iulian Rusu, Director Executiv Adjunct IPRE și membru al Grupului de Experți în domeniul Justiției (GEJ), a elaborat o opinie la Legea nr. 217/2020 pentru abrogarea și modificarea unor acte legislative, care ține de imobilul pe care se află Stadionul Republican. Opinia a fost formulată în calitate de răspuns la solicitarea Curții Constituționale nr. PCC-01/198g/596 din 9 decembrie 2020, adresată prin poștă, inclusiv electronică, Institutului pentru Politici și Reforme Europene.

Concluziile opiniei sunt că prevederile Legii nr. 217/2020 nu corespund prevederilor articolelor 1, 8, 64, 73 și 131 din Constituție, inclusiv:
a) Nu au fost asigurate rigorile statului de drept, stabilite în articolul 1 alin. (3) din Constituție, prin nerespectarea principiilor statului de drept precum transparența în procesul decizional și consultarea publică;
b) Au fost încălcate prevederile articolului 8 alin. (1) din Constituție, în special prin nerespectarea ierarhiei actelor internaționale și a celor naționale, iar prin abrogarea Legii nr. 151/2018 Parlamentul a desconsiderat angajamentele internaționale la care Republica Moldova. Mai mult, prin abrogarea Legii nr. 151/2018 au fost afectate și relațiile bilaterale dintre Republica Moldova si Statele Unite ale Americii;
c) Parlamentul nu a respectat propriile rigori setate în Regulamentul Parlamentului și a încălcat prevederile articolului 64 alin. (1) din Constituție, inclusiv după cum au fost interpretate de Înalta Curte. Prin încălcarea procedurilor obligatorii de avizare și consultare cu publicul Parlamentul a încălcat rigorile stabilite pentru procedura legislativă;
d) Legea nr. 217/2020 a fost aprobată cu încălcarea dreptului la inițiativă legislativă stabilit în articolul 73 din Constituție, întrucât în cadrul ședinței plenului Parlamentului nu au fost permise propuneri de concept și amendamente la proiectul de lege nr. 478/2020;
e) Legea nr. 217/2020 nu a respectat cerințele articolului 131 alin. (4) din Constituției în partea ce ține de avizul obligatoriu și acceptul Guvernului pe proiecte de lege care cresc sau micșorează veniturile sau cheltuielile din bugetul de stat.

Opinia poate fi consultată aici.

Mai multe detalii privind activitatea GEJ pot fi consultate aici.

Această opinie a fost elaborată în cadrul proiectului „Grupul de Experți în domeniul Justiției”, susținut financiar de Departamentul Justiție și Drepturile Omului al Fundației Soros Moldova. Conținutul publicației reprezintă opinia Grupului de Experți în domeniul Justiției și nu reflectă neapărat poziția Fundației Soros Moldova.

Politica Cookie, Confidențialitate

Acest site foloseste cookie-uri. Navigând în continuare, îţi exprimi acordul asupra folosirii cookie-urilor. Mai mult

Accept