Automobilele electrice în Republica Moldova – un pas important spre reducerea emisiilor gazelor cu efect de seră

6 November 2020

Institutul pentru Politici și Reforme Europene (IPRE), în parteneriat cu Ministerul Economiei, programele EU4Environment și EU4Climate în Moldova, proiectul UNDP/GEF – Green City Lab, Privesc.EU și cu suportul Fundației Hanns Seidel, a organizat joi, 5 noiembrie 2020, cea de a zecea videoconferință #EUDebatesCafe în format on-line, dedicată promovării mobilității verzi și automobilelor electrice în Republica Moldova.

Invitații la eveniment, moderat de Iulian Groza, Director Executiv IPRE, s-au referit la obiectivele Pactului Verde European și reducerea emisiilor CO2 prin promovarea transportului verde. Participanții au discutat despre politicile și măsurile fiscale promovate la nivel național pentru încurajarea reducerii emisiilor CO2; constrângerile, beneficiile și oportunitățile promovării mobilității verzi și, anume, a automobilelor electrice în Republica Moldova.

În continuare, vă propunem câteva dintre principalele intervenții ale vorbitorilor.

Ion Guzun, Ofițer de proiect, Delegația Uniunii Europene în Republica Moldova: „Un prim obiectiv pe care îl are Delegația UE în Republica Moldova este susținerea progresului în realizarea obiectivelor în ceea ce privește reducerea emisiilor de seră până în 2030. În acest sens, UE acordă suport pentru mai multe proiecte, inclusiv în domeniul eficienței energetice, izolarea clădirilor, investiții în sisteme de încălzire sustenabile, iluminat stradal, dar și asistență tehnică pentru reforma energetică. Un alt obiectiv, foarte important, este dezvoltarea unei infrastructuri prioritare din punct de vedere economic cu un aspect sporit asupra soluțiilor de transport ecologic, atât la nivel local, cât și național. Suportul pe care-l oferă UE pentru mobilitatea verde, pe domeniul transportului electric, a fost reprezentat de proiectul care a susținut procurarea troleibuzelor în municipiul Chișinău și Bălți. În derulare este un proiect pentru căile ferate care ține de promovarea mobilității verzi. Recent, cu suportul UE și partenerilor europeni au fost procurate 12 locomotive care nu sunt electrice, dar au un nivel mult mai bun de consum de combustibil. Se preconizează reabilitarea sectorului feroviar Bender-Basarabeasca-Etulia-Giurgiulești. Prioritate are și un proiect de electrificare a liniei de cale ferată pe sectoarele unde acest lucru e posibil”.

Andrei Isac, Coordonator național, EU4Environment în Moldova: „Una din prioritățile pe termen scurt pentru Agenda de Asociere UE-Republica Moldova țin de stabilirea unei economii moderne, competitive și eficiente din punctul de vedere a resurselor, în corelare cu principiile economiei circulare și al dezvoltării cu emisii reduse și cu țintele din Pactul Verde European prin integrarea obiectivelor de mediu în toate sectoarele economiei. Proiectul EU4Environment în Moldova, pe care îl reprezint, este un proiect destul de mare, coordonat la nivel regional de două directorate și implementat de cinci parteneri de implementare și cu un buget de circa 20 de milioane de euro. Noi încercăm să atingem obiectivele legate de crearea unei guvernări mai bune, sporirea bunăstării populației și îmbunătățirea calității mediului etc. Dacă e să vorbim de rezultate, atunci unul din primele rezultate țin de asigurarea unui proces decizional „mai verde”. Astfel, obiectivul în această direcție ține de susținerea platformelor dialogurilor politice inter-ministeriale privind creșterea verde și al integrării țintelor economiei verzi și altor aspecte al durabilității în procesele de planificare. A doua țintă este economia circulară și noi oportunități de creștere, prin integrarea factorilor de dezvoltare durabilă și principiilor economiei verzi în adoptarea deciziilor strategice și managementul zilnic al întreprinderilor. Un ultim rezultat ține de asigurarea respectării cerințelor de mediu, iar aici ne propunem să sprijinim autoritățile naționale în stabilirea cadrului regulator și instrumentelor de politici pentru promovarea performanțelor ecologice al companiilor mari și ÎMM-urilor și atragerea investițiilor verzi”.

Veronica Lopotenco, Coordonator național, EU4Climate în Moldova: „Obiectivul general al programului UE pentru Clima ține de reducerea emisiilor de gazelor cu efect de seră și reziliența climatică, care sunt integrate în politicile și planurile de dezvoltare ale celor șase țări ale Parteneriatului Estic prin politici climatice consolidate și îmbunătățite prin armonizare legislativă. Proiectul are un buget de 8,8 milioane euro și va fi implementat până în 2022, care este focusat pe cooperare regională, fortificarea capacităților prin instruiri tematice și dialog politic, asistența tehnică la nivel național. Unul din rezultatele proiectului, vizează consolidarea contribuției naționale determinate stabilite de Acordul de la Paris, care a fost actualizată în luna martie 2020. Republica Moldova a fost a patra țara din lume care a făcut acest pas. Obținerea reducerii emisiilor CO2 în sectorul energetic și cel al transportului este un obiectiv cheie. Aici pot de menționa unele acțiuni, cum ar fi:; promovarea producerii bio-etanolului; promovarea eficienței energetice în transportul feroviar; etichetarea pneurilor; achiziții de transport energetic eficient; optimizarea transportului pe străzile centrale din localități. Aceste măsuri pot reduce semnificativ emisiile gazelor de seră și la îmbunătățirea mediului”.

Simion Berzoi, Coordonator de proiect, UNDP/GEF – Green City Lab: „La moment, prin intermediul proiectului nostru, am reușit să instalăm 30 încărcătoare electrice în țară, iar până la finele anului vor fi instalate încă 60 stații cu câte 2 prize a 22 kW și 3 stații de încărcare rapidă, toate amplasate în peste 40 locații din țară. Totodată, noi am reușit să creăm prima stație de încărcare a automobilelor electrice alimentată de la energia solară. Dacă e să vorbim de durata de viață a bateriei unei mașini electrice, atunci ea este de la 12 la 15 ani, pentru generațiile mai noi durata de viață se mărește. Dacă o baterie nu mai poate fi utilizată pentru o mașină electrică, ea poate fi utilizată pentru stocarea energiei. Astfel, durata ei de exploatare poate fi prelungită până la 25 de ani. Apoi această baterie necesită a fi reciclată”.

Denis Tumuruc, Șef-adjunct al Direcție politici în domeniul energetic, Ministerul Economiei și Infrastructurii al Republicii Moldova: „ Astăzi există mai multe facilități fiscale oferite de stat pentru deținătorii de automobile electrice ce țin de scutiri de accize, taxe de drum etc. Astfel, orice persoană care dorește să își procure un așa automobil beneficiază din start de o scutire cuprinsă între 1000 și 3000 euro. Actualmente, vehiculele 100% electrice nu plătesc accize, cele plug-in hybrid, modele mai noi plătesc 50% și cele hibride clasice plătesc 25%, adică o rată micșorată de la 50%. În altă ordine de idei, pentru susținerea energiei „verzi”, din anul 2016, dar valabilă din 2018, a fost promovată o Lege cu privire la promovarea utilizării energiei din resurse regenerabile. Schemele de suport puse la dispoziție sunt în vigoare din anul curent. Astfel, există obligația ANRE să aprobe anumite tarife „verzi pentru toate capacitățile de instalații regenerabile pe care Guvernul și le-a propus să le susțină până în anul 2020. Guvernul alocă capacități pentru instalațiile eoliene și fotovoltaice oferindu-le tarife „verzi”. Pentru micii investitori, întreprinderile depun dosarul la ANRE și obțin statut de „companie verde” în condițiile în care sunt îndeplinite anumite criterii. Pentru investitori, există obligația ca ei să participe în licitații. Mecanismul lucrează, iar, pe viitor, Ministerul intenționează să aloce cote suplimentare pentru de instalații eoliene, fotovoltaice pentru a răspunde solicitărilor din sectorul privat”.

Iulian Rusu, Director Executiv adjunct, IPRE: „Automobilele electrice noi pot trece de 30 de mii de euro, limită peste care la import se impun accize majorate, pentru categoria „automobile de lux”. Pentru a încuraja procurarea automobilelor electrice, autoritățile trebuie să revadă acest plafon. O altă măsură, ar fi acordarea unor prime de către stat. De exemplu, în România se oferă peste 10 mii de euro la procurarea unei mașini electrice. Pot fi implementate și soluții la nivel local, așa ca parcări gratuite sau preferențiale, dreptul de a circula pe benzi dedicate. Un alt avantaj pe care-l oferă acum Republica Moldova proprietarilor de mașini electrice este neaplicarea taxei de drum, lucru nu tocmai corect pentru că și ele folosesc drumurile. Totuși, provocările unui proprietar de automobil electric este autonomia bateriei. Dar atât timp cât se respectă recomandările, durata de exploatare poate fi lungă. Avantajul unei mașini electrice ține de costurile relativ reduse de întreținere”.

Pentru mai multe detalii, puteți urmări înregistrarea video a evenimentului aici.

Evenimentul a fost organizat în cadrul proiectului „EU DEBATES CAFÉ: Avansarea cunoașterii și expertizei privind instituțiile și politicile UE în Republica Moldova”, implementat de IPRE în cooperare cu Fundația Hanns Seidel în Republica Moldova și cu sprijinul  financiar al Ministerului Federal pentru Cooperare Economică și Dezvoltare.

Politica Cookie, Confidențialitate

Acest site foloseste cookie-uri. Navigând în continuare, îţi exprimi acordul asupra folosirii cookie-urilor. Mai mult

Accept