UE oferă Republicii Moldova asistența necesară pentru combaterea pandemiei COVID-19 și a consecințelor acesteia

Institutul pentru Politici și Reforme Europene (IPRE), în parteneriat cu Privesc.eu și cu susținerea Fundației Hanns Seidel, a organizat joi, 14 mai 2020, cea de a patra videoconferință #EUDebatesCafe în regim on-line dedicată asistenței al UE pentru Republica Moldova în general și pentru redresarea consecințelor COVID-19 în special.

La dezbatere au participat Excelența Sa Ambasadorul Peter Michalko, Șeful Delegației Uniunii Europene în Republica Moldova, Tatiana Molcean, Secretar de Stat, Ministerul Afacerilor Externe și Integrării Europene, Tatiana Ivanicichina, Secretar de Stat, Ministerul Finanțelor și Adrian Ermurachi, Secretar General Adjunct al Guvernului Republicii Moldova. În intervențiile acestora, vorbitorii s-au referit în special la cadrul de coordonare al asistenței externe la nivelul donatorilor și al Guvernului Republicii Moldova, cum ajută Uniunea Europeană Republica Moldova în gestionarea crizei pandemice COVID-19 și a consecințelor acesteia, care sunt beneficiarii principali ai suportului UE în Republica Moldova, dar și despre cum, când și în ce condiții Republica Moldova ar putea valorifica asistența macrofinanciară a UE.

În continuare vă propunem câteva din principalele intervenții ale vorbitorilor.

Peter Michalko, Ambasador, Șeful Delegației UE în Republica Moldova: „Uniunea Europeană a identificat și reorientat peste 87 de milioane de euro pentru necesitățile imediate ale Republicii Moldova și gestionarea consecințelor COVID-19. Pe lângă aceasta, UE va acorda o nouă asistență macrofinanciară de urgență în valoare de o sută de milioane de euro, adițional la celelalte 70 de milioane de euro din cadrul asistenței macrofinanciare agreate în noiembrie 2017, bani care mai pot fi valorificați în anumite condiții. Prima tranșă din noua asistență macrofinanciară ar putea fi acordată într-un termen destul de scurt, fără impunerea unor condiționalități. Cea de-a doua tranșă ar putea ajunge la sfârșitul anului curent sau la începutul anului viitor. Este vorba despre susținerea bugetului de stat al Republicii Moldova și aceasta reprezintă asistență de urgență. Sperăm că, memorandumul cu privire la acordarea asistenței macrofinanciare va fi negociat destul de repede, iar prima tranșă va fi una imediată. Pentru asistența oferită în contextul COVID-19, cele 87 de milioane de euro, precum și pentru prima tranșă din asistența macrofinanciară nouă, nu sunt formulate condiții. Este vorba doar despre măsuri de politici care trebuie luate. În ce privește a doua tranșă, care ar putea ajunge în Republica Moldova până la sfârșitul anului curent sau la începutul anului viitor, există anumite condiționalități legate de reformele interne care urmează să fie realizate.” Ambasadorul Peter Michalko a mai adăugat că Uniunea Europeană va continua să ofere sprijin pentru Republica Moldova care să producă un impact tangibil pentru cetățeni. Iar, în momentul în care Guvernul Republicii Moldova va adresa noi solicitări de asistență macrofinanciară suplimentară, UE va fi disponibilă să o ofere Republicii Moldova în baza acelorași principii, inclusiv cel al condiționalității stricte legate de progresul reformelor interne.

Tatiana Molcean, Secretar de Stat, Ministerul Afacerilor Externe și Integrării Europene: „Din primele zile am făcut apel la UE și statele membre pentru a ne oferi sprijin în lupta cu COVID-19. Au fost multe demersuri, s-a discutat cu Comisarii europeni, prin adresări și mesaje, discuții telefonice. Am activat mecanismul de protecție civilă a UE. Asistența UE pentru noi era și așa una importantă. În perioada de criză aceasta s-a multiplicat. Discuțiile continuă pe marginea programelor pe termen lung. Să vedem, împreună cu mediul de afaceri, autoritățile, în ce domenii vor fi redirecționați banii. Primele noastre eforturi au fost direcționate pentru obținerea echipamentului de protecție și a medicamentelor. În această perioadă avem parte de o asistență importantă atât din partea UE, cât și din partea statelor membre cum ar fi România, Polonia, Germania, Lituania, Austria etc. Asistența UE, pe timp de criză, este oferită prin foarte multe instrumente și mecanisme, iar acum, în perioada de criză mecanismele ordinare s-au multiplicat. Discuțiile continuă, pentru că, în special, noi trebuie să identificăm în ce domenii vom redirecționa banii veniți de la UE, pentru că sumele sunt destul de mari, iar domeniile afectate sunt la fel de importante. În acest sens, noi suntem recunoscători Uniunii Europene pentru sprijinul acordat și le mulțumim pentru efortul depus”.

Tatiana Ivanicichina, Secretar de Stat, Ministerul Finanțelor: „Există suportul oferit de partenerii externi care este reflectat în bugetul de stat și există asistența oferită nemijlocit cetățenilor, întreprinderilor mici și mijlocii, societății civile. În această perioadă de pandemie, noi discutăm mult mai mult cu partenerii externi. Deci, putem vorbi de trei dimensiuni. Prima este asistența acordată sistemului de sănătate, care cel mai des se materializează prin procurări și achiziții de echipamente medicale. A doua direcție de asistență externă ar fi pe domeniul social, a societății civile, pentru implementarea unor proiecte la nivel local direcționate direct cetățenilor. Al treilea domeniu este asistența oferită pentru susținerea economică. Și aici, instituțiile europene ne susțin prin oferirea liniilor de creditare prin bănci comerciale, unde întreprinderile mici și mijlocii pot să acceseze credite la condiții preferențiale. În bugetul de stat avem reflectată asistența macrofinanciară convenită cu UE acum câțiva ani. În condițiile în care mai rămâne puțin timp, Ministerul de Finanțe a exclus din buget cea de-a treia tranșă de 40 de milioane din asistența macrofinanciară agreată la sfârșitul anului 2017. Și aceasta pentru că Guvernul, atunci când își planifică bugetul, ține cont de previzibilitate. În memorandum este stipulat că acesta expiră în luna iulie, iar perioada minimă pentru debursarea tranșei nu poate fi mai mică decât trei luni. Astfel, apreciind situația obiectivă de timp, dar și consecințele pandemiei, care încetinesc multe procese existente, am considerat că a treia tranșă să fie exclusă din buget. Astăzi, suntem deja în proces de negociere cu Comisia Europeană cu privire la noua asistență macrofinanciară de urgență (Omnibus) de 100 milioane euro.”

Adrian Ermurachi, Secretar General Adjunct al Guvernului Republicii Moldova: „În contextul crizei care a afectat țara noastră a fost creat Centrul de Coordonare a Asistenței Externe pentru eliminarea consecințelor pandemiei COVID-19. Acest Centru nu este o instituție ci o platformă în cadrul Cancelariei de Stat, în cadrul căruia intră colegii de la Ministerul Sănătății și cei de la Ministerul de Externe. Necesitatea creării acestui Centru a fost legată de fapt de starea în care ne-am pomenit la începutul acestei crize, unde practic toată autoritățile, instituțiile, fiind într-o anumită situație de criză, au încercat să solicite asistență externă. Urmare a discuțiilor cu partenerii de dezvoltare, care s-au pomenit cu o avalanșă de solicitări din partea autorităților, s-a decis de creat acest centru anume pentru a prioritiza solicitările, da a evita dublarea și de a le remite către partenerii de dezvoltare doar pe cele care sunt relevante. Acest Centru e creat doar pe perioada de criză și nu vine să înlocuiască alte autorități. Monitorizând activitatea de o lună a acestei platforme, vreau să menționez că, cele mai multe solicitări le-am avut la început. Centrul s-a convocat de câteva ori în această perioadă. Acum, foarte multe din solicitările care vin nu mai sunt o avalanșă pentru partenerii de dezvoltare, dar sunt acoperite prin intermediul altor proiecte, cum ar fi, de exemplu, un Acord financiar care se negociază cu Banca Mondială. Un alt aspect, vizează transparența fondurilor care vin din asistența externă și care sunt distribuite la nivel național instituțiilor de sănătate publică. Această informație este publică, însă, Ministerul Sănătății, împreună cu o Asociație publică, se află la etapa finală de a elabora o platformă IT, unde va fi publicată toată informația despre asistența externă și cum a fost această distribuită”.

Pentru mai multe detalii puteți urmări înregistrarea video a evenimentului aici.

Evenimentul a fost organizat în cadrul proiectului „EU DEBATES CAFÉ: Avansarea cunoașterii și expertizei privind instituțiile și politicile UE în Republica Moldova”, implementat de IPRE în cooperare cu Fundația Hanns Seidel în Republica Moldova și cu sprijinul  financiar al Ministerului Federal pentru Cooperare Economică și Dezvoltare.