27 de tineri ai Școlii de Toamnă IPRE au organizat o competiție de dezbateri pe tema educației în Republica Moldova conform normelor europene

6 November 2018

27 de tineri din Republica Moldova au participat, în perioada 2-4 noiembrie 2018, la Școala de Toamnă „Europenizarea dincolo de Proces”, organizată de Institutul pentru Politici și Reforme Europene (IPRE), cu suportul financiar al Fundației Konrad Adenauer (KAS). Scopul evenimentului a fost aprofundarea cunoștințelor tinerilor cu privire la Uniunea Europeană, precum și rolul UE în contextul procesului de integrare europeană al Republicii Moldova.

În prima zi a Școlii de Toamnă, tinerii au avut parte de o serie de activități de instruire legate de înțelegerea principiilor care au stat la baza creării UE, care sunt principalele funcții ale organelor de conducere ale UE, precum și ce presupune foaia de parcurs pentru democratizarea și dezvoltarea Republicii Moldova. Totodată, tinerii au participat la o sesiune, unde au primit recomandări practice privind scrierea corectă a unui CV și a eseurilor științifice.

În cea de a doua zi, Iulian Rusu, expert asociat IPRE, le-a vorbit participanților despre alegerile geopolitice cu care se confruntă R. Moldova versus modelele de dezvoltare europene, precum și diferențele între UE și modelul de viitor al Uniunii Euroasiatice. De asemenea, tinerii au participat la un panel de discuții la care au fost invitați Daniela Morari, Secretar de Stat MAEIE, Simion Ciochină, jurnalist Deutsche Welle și Ștefan Gligor (Centrul pentru Politici și Reforme). În a doua parte a zilei, a avut loc o instruire ce a vizat înțelegerea mai bună a procesului de europenizare, precum și un atelier de lucru privind dezvoltarea strategiilor de dezbateri.

În finalul Școlii de Toamnă, a avut loc o competiție de dezbateri cu tema: „Educația în Republica Moldova conform normelor europene”. Astfel, participanții au fost împărțiți în 4 echipe și au dezbătut trei probleme identificate:

  1. Volumul excesiv al temelor pentru acasă limitează timpul liber al elevilor;
  2. Afișarea publică a notelor afectează demnitatea umană;
  3. Modul de evaluare al elevilor este învechit.

Formatul de dezbateri a fost unul individualizat, iar în urma competiției au fost nominalizați următorii cei mai buni vorbitori:

Locul 1- Valeria Bobeică (Șoldănești);
Locul 2- Irina Musteață (Ștefan Vodă);
Locul 3- Heba Verebcean (Căușeni).

Reamintim, că Școala de toamnă „Europenizarea dincolo de Proces” se află la a III-ea ediție și a fost organizată de Institutul pentru Politici și Reforme Europene (IPRE), cu suportul financiar al Fundației Konrad Adenauer (KAS).

Totodată, anterior IPRE a implementat proiectul „Dezbateri pentru Dezvoltare”, destinat tinerilor liceeni cu vârsta cuprinsă între 14-18 ani din regiunile Moldovei. Proiectul și-a propus să sporească dezvoltarea inițiativelor tinerilor de a participa în activitățile sociale și la procesele de luare a deciziilor, să crească gradul de înțelegere vizavi de importanța responsabilității sociale și să dezvolte o capacitate puternică de gândire critică.

 

Politica Cookie, Confidențialitate

Acest site foloseste cookie-uri. Navigând în continuare, îţi exprimi acordul asupra folosirii cookie-urilor. Mai mult

Accept