Notă analitică (nr.2/2018): Automobilele în Moldova: mai sigure ca în UE?
Autor: Stanislav Ghilțechi, expert IPRE
Sumar executiv
În anul 2017 la inspecția tehnică periodică (ITP) s-au înregistrat 0 cazuri de interzicere a exploatării vehiculelor și doar 6% din cazuri în care s-a acordat termenul de până la 30 de zile pentru înlăturarea neajunsurilor.
În perioada 2013-2017 din totalul de 2.5 milioane de autovehicule supuse ITP nu s-a înregistrat nici un caz de interzicere a exploatării vehiculului.
Cifrele sunt surprinzătoare pentru că în Republica Moldova 83% din parcul rulant are o vârstă de peste 11 ani, dintre care 50% are o vârstă de peste 20 de ani.
Situația devine și mai gravă, ținând cont de faptul că în ultimul an, din totalul de 959,919 mijloace de transport au fost supuse ITP doar 561,524 (58%).
În Germania, pentru autovehiculele de peste 9 ani, în 41% din cazuri se înregistrează deficiențe minore, iar în 31% deficiențe majore (figura 2). În Marea Britanie, în anul 2017, rata de faliment la inspecția tehnică periodică a fost de 35%.
Inspecția tehnică în Moldova a devenit o formalitate și nu răspunde adecvat obiectivelor de siguranță rutieră și protecția mediului înconjurător.
Rata extrem de joasă de depistare a defecțiunilor tehnice confirmă faptul că în schimbul unei sume de bani, inspectorii stațiilor tehnice eliberează raportul de inspecție tehnică periodică.
Pentru mai multe detalii consultați documentul de mai jos.
Prezenta Analiză a fost elaborată în cadrul proiectului IPRE „Analize Tematice a politicilor publice”, realizat cu susținerea Fundației Konrad Adenauer (KAS) în Republica Moldova. Opiniile reflectate în prezenta publicație aparțin autorilor și nu reflectă neapărat opinia KAS.
Fullscreen Mode