35 de tineri din Republica Moldova, Georgia și Ucraina au simulat o reuniune a Summit-ului Parteneriatului Estic

Institutul pentru Politici și Reforme Europene (IPRE) a organizat, în perioada 2-4 august 2017, a doua ediție a Școlii de Vară cu genericul „Summit-ul Tinerilor Parteneriatului Estic 2017”, la care au participat 35 de tineri din Republica Moldova, Georgia și Ucraina, curioși de procesele și oportunitățile integrării europene.

Scopul Școlii de Vară a fost  informarea şi consolidarea legăturilor dintre tinerii celor trei ţări din Parteneriatul Estic și a inclus o serie de activități de instruire și dezbateri, precum și sesiuni de informare în domeniul relațiilor cu Uniunea Europeană și a Parteneriatului Estic.

„Școala de Vară organizată de IPRE și-a propus să contribuie la aprofundarea cunoștințelor tinerilor cu privire la Uniunea Europeană, prin organizarea mai multor sesiuni de informare, discuții despre Parteneriatul Estic. De asemenea, pentru a atinge obiectivele propuse, tinerii au avut posibilitatea să facă un schimb de opinii cu mai mulți experți din domeniu, dar și reprezentanți ai UE, care au vorbit despre viziunea, experiența, dar și viitorul Parteneriatului Estic. De asemenea, evenimentul a fost unic, deoarece am reușit ca la această ediție de a Școlii de vară să participe tineri din trei țări, care sunt cei care vor contribui în viitor la realizarea obiectivelor de integrare a țărilor lor în marea familie a UE”, a declarat Iulian Groza, director executiv, IPRE.

Evenimentul a fost organizat într-un format de simulare a reuniunii Summit-ului Parteneriatului Estic, iar fiecărui participant la Școala de Vară i s-a atribuit rolul unui Șef de stat sau Guvern din țările Uniunii Europene, Parteneriatului Estic și a unui reprezentant al instituțiilor UE (i.e. Președintele Consiliului European).

În prima zi a Școlii de Vară, la eveniment a participat Robert KIRNAG, Ambasadorul Republicii Slovacia la Chișinău, care a vorbit despre problemele pe care le-a avut țara sa în procesul de integrare, dar și despre rezultatele în urma aderării la UE. În cea de a doua parte a zilei, tinerii au avut o serie de dezbateri, dar și un joc în format quiz cu întrebări din domeniul UE.

„Am avut norocul să reprezint ţara mea Georgia şi am făcut tot posibilul să apăr interesele țării mele în cadrul acestui Summit. Consider că educația este una dintre cele mai importante laturi. Putem educa tinerii lideri prin asemenea platforme, astfel ei pot colabora, pot stabili relații, ceea ce este util pentru viitor”, a spus Raul Labadze.

În prima parte a celei de a doua zi a evenimentului, participanții au avut posibilitatea să afle de la înalți demnitari UE, care este starea de lucru a Parteneriatului Estic, dar și viziunea Ambasadorilor țărilor asociate a acestui proces. În a doua parte a zilei, tinerii au avut o serie de ateliere de lucru în cadrul cărora au discutat despre provocările pentru viitorul Parteneriatului Estic, precum și despre implementarea Acordului de Asociere / DCFTA în Republica Moldova, Georgia și Ucraina.

„Tocmai m-am întors de la un stagiu în Belgia, de la Parlamentului European, și prin coincidență chiar am reprezentat această țară la acest Summit. Eu consider că în acest moment tot ce pot face tinerii este să pună presiune pe guvernarea țărilor din care venim, să ne demonstrăm poziția și să anunțăm că ne dorim schimbări”, a menționat Anton Dubinskyi din Ucraina.

În ultima zi a Școlii de Vară, la finele sesiunilor de informare și dezbateri, participanții au elaborat și aprobat Declarația Comună privind rezultatele înregistrate și perspectivele de viitor ale Parteneriatului Estic. De asemenea, în ultima parte a evenimentului tinerilor le-au fost înmânate diplomele de participare.

Puteți consulta mai aici textul Declarației.

„Eu cred că Republica Moldova poate beneficia foarte mult în urma Parteneriatului Estic și eu cred că este o oportunitatea de a ridica țara noastră la un alt nivel al instituțiilor, a statului de drept și al democrației. Tinerii pot și trebuie să participe activ la acest proces, în primul rând înțelegând care sunt beneficiile Parteneriatului și, în al doilea rând, implicându-se în activitatea instituțiile responsabile de acest proces”, a concluzionat Cristina Voroneanu, o tânără din Republica Moldova.

Școala de vară „Summit-ul Tinerilor Parteneriatului Estic 2017 ” a fost organizată de Institutul pentru Politici și Reforme Europene (IPRE), în parteneriat cu Platforma Națională din Republica Moldova a Forumului Societății Civile al Parteneriatului Estic și cu susținerea Fundației Konrad Adenauer (‪KAS) din Germania.


Lasă mesajul tău