NOTĂ ANALITICĂ: Din 2013 vânzările de vinietă de termen lung au crescut de 6,5 ori, iar încasările din accize la Buget au scăzut cu 30%

15 April 2016

Economiștii Institutului pentru Politici și Reforme Europene (IPRE) au elaborat o nouă notă analitică pe marginea proiectului privind politica bugetar-fiscală pentru anul 2016, care a readus în vizor deliberările privind importul autovehiculelor. Potrivit autorilor studiului, Eugen Ghilețchi și Adrian Ermurachi, actualul mecanism, aplicat de Ministerul Finanțelor la achitarea taxelor pentru importul de autovehicule, este unul depășit și inechitabil față de posesorii acestora. Astfel, printre elementele ce creează această inechitate se numără nivelul accizelor la importul autovehiculelor, indexarea cu nivelul inflației, dar și modul de taxare a folosirii drumurilor de către vehiculele neînmatriculate în Moldova.

Conform datelor oficiale, inflația combinată între 2010 și 2015 a fost de 34%. În această perioadă, prețul mediu pentru devamarea 1 cm3 în lei a crescut cu 48%. „Dacă eliminăm impactul inflației, pentru consumatori accizele au crescut în mediu cu cel puțin 14% în timp de 5 ani, deși, autoritățile niciodată nu au admis că majorează cota accizei pentru autovehicule, ascunzându-se sub paravanul indexării”, consideră economistul IPRE, Eugen Ghilețchi.

Potrivit estimărilor , din vânzarea vinietei cu termen de 180 zile, timp de 3 ani bugetul de stat a încasat 55,7 milioane lei (vezi figura de mai jos), însă circa 17 300 de autovehicule înmatriculate în străinătate rămân a circula pe drumurile locale, fără vreo restricție. În eventualitatea achitării accizelor de import, bugetul ar fi putut încasa până la 470 milioane lei.

figura

„Datorită implementării unei politici agresive față de motoarele cu capacitate cilindrică mare, dar și a politicii permisive în contextul vinietei , a fost atins scopul opus decât cel intenționat de autorități, încasările la buget diminuându-se de la categoriile de mașini cu motoare mari. Singura categorie de mașini care a înregistrat o creștere considerabilă, au fost autovehiculele pentru care importul a costat mai puțin de 0.55€  per cm3 (până la 1500 cm3)”, crede Eugen Ghilețchi.

IPRE consideră că, pentru depășirea situației create, Ministerului Finanțelor trebuie să întreprindă următoarele intervenții imediate:

1.    Modificarea valutei de denominare a cotei accizei la importul autovehiculelor din euro în lei;
2.    Renunțarea la treptele de preț pentru diferite capacități cilindrice a motorului, încât evidența arată că unicul rezultat al acestui mecanism este modificarea preferințelor consumatorilor, care se orientează spre cea mai joasă categorie de preț;
3.    Reducerea decalajului masiv dintre cotele accizelor la importul autovehiculelor și prețul vinietei:  introducerea unei accize unice și diminuarea acesteia până la 1€ – 1.5€ per cm3 și majorarea prețului la vinietă.

 „Pe termen lung, considerăm oportună abandonarea integrală a mecanismului actual de accize la import a autovehiculelor în baza capacității cilindrice a motorului și preluarea experienței statelor occidentale. Modelul cel mai des utilizat consta în achitarea TVA din valoarea autovehiculul la import. Într-un astfel de sistem, un imperativ este asigurarea obiectivității evaluării autovehiculelor, fapt care se poate realiza prin utilizarea bazelor de date internaționale ce prezintă valoarea medie unui anumit autovehiculul. O astfel de abordare va elimina conceptul actual greșit, precum că autoturismele de lux se consideră acele autoturisme ce au o capacitate cilindrică mai mare de 2500cm3 (diesel) și 3000 cm3(benzină), iar plata pentru importul autoturismului va fi direct proporțională cu valoarea reală a acestuia”, concluzionează analistul IPRE, Adrian Ermurachi.

Fullscreen Mode
Politica Cookie, Confidențialitate

Acest site foloseste cookie-uri. Navigând în continuare, îţi exprimi acordul asupra folosirii cookie-urilor. Mai mult

Accept